Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Nej det går inte att byta rakt av. Om själa ratten passar rent fysiskt vet jag inte men du kommer att få problem med airbagen.
Tror inte heller att du kommer att få rattknapparna att fungera "rakt av". Kontakterna är olika.
av umekille
Bilprovningen säger inget om air-bag
skall du ta bort ratten måste bilen varit
helt strömlös minst 20minuter (mixtra med
air-bag rattar e inget en amatör bör göra)
av TomasL
umekille skrev:Bilprovningen säger inget om air-bag
skall du ta bort ratten måste bilen varit
helt strömlös minst 20minuter (mixtra med
air-bag rattar e inget en amatör bör göra)
Det är riktigt att bilprovningen inte ska bry sig om air-bagen.
Men det kan ju vara bra för ens egen skull att den sitter där och fungerar.
Man kan ju få användning av den.
av TomasL
MrOverlord skrev:Så med andra ord så om jag vill byta så måste det bli en likadan tråkig ratt då?
Nu vet jag inte vad du har för ratt innan men den tre ekrade sportratten finns väl även till dom tidaga 70n modellerna.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Fast om du åker in till besiktningen med en lysande airbag-lampa kommer du inte igenom med den bilen men det kanske trådskaparen vet. Sedan kan man ju ta bort påsen om man vill.
av TomasL
Bilen går visst igenom även fast airbag lampan lyser. Bilprovningen har ingen kontroll av det systemet.
Finns igenstans i deras handdator att skriva in den anmärkningen.
Det är vad jag har hört av en kille som jobbar på bilprovningen. Han håller till på Autopower (ett BMW forum) och svarar bl.a på frågor som har med besiktning att göra.

Tack Erik, ska klura lite mer på det hä[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]