Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet ju inte hur gammal din laddare är och hur avancerad den är men jag rekommenderar att du skaffar en modern laddare som normalt sett är snällare mot ditt batteri och går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat.

Mvh GK
Alla batterier har ett inre motstånd, vi går inte in på siffervärden här, men ett urladdat batteri har lågt inre motstånd. När ett batteri laddas så ökar det inre motståndet med laddningstiden. Så på slutet orkar inte laddaren ge så mycket mer ström, även om det är en omodern "plåtlåda" utan styrelektronik. Men man skall av bryta när det blir fullt annars övergår laddningen till att förgasa elektrolyten. Detta är både brandfarligt och oekonomiskt.

Till skillnad från torra batterier i telefoner och handverktyg etc. etc, så är det inget hinder att avbryta en laddning av ett blybatteri. Det går att göra så och att återuppta laddningen efteråt.

Med utgångspunkt från Gnestakalles inlägg, så håller jag med att en modern styrd elektronisk laddare är naturligvis bäst. Men även med en "gammal plåtburk" kommer man långt om man kan övervaka det hela. Först och främst med en amperemeter på burken, men även att man har en voltmeter till hands. Då har man även nytta av denna bilden:
Bild
Jag har alltid tagit det fullladdade batteriet som jag har i uteförrådet, skiftat och låtit det urladdade stå över natten till på morgonen. Då brukar laddmätaren ha sjunkit och så kopplar jag bort det. Skulle tro att laddtiden blir 10 - 12 timmar, är det helt åt pipan eller OK?
Det är nog svårt att säga generellt det ena eller det andra. Det beror ju i första hand på batteriets ålder, batterier har en begränsad livslängd. Och inte heller där finns det några "raka" besked om åldern. Det beror på i vilken miljö batteriet har fått jobba, om det alltid har varit servat och omskött m.m. Man får mäta helt enkelt.
Jag själv som har en "gammal plåtlåda" Har konstaterat att ett tämligen nytt batteri går att ladda tills amperemätaren visar nära noll. På äldre batterier som har varit med ett tag kommer man aldrig ner under 1 ampere.
Men sköter du dina batterier så som du har beskrivit, så tror jag att du kommer långt med det.
Vi kan nämna lite om vinterförvaring av batterier också. Många båtägare t.ex. tar in sina batterier för vintern när båten står på land. Detta är helt emot hur batterier fungerar. Ett fulladdat och i övrigt friskt batteri tål kyla mycket bra. Om man däremot tar in det, påskyndar man självurladdningen, som alltid finns där. Och ett tomt batteri mår sämre än ett fulladdat. Oavsett om det står inomhus eller utomhus. Det är faktiskt så att batterier och vi människor har en gemensam egenskap, vi trivs bäst i en temperatur av 20°C. Det är bara det att batterier reagerar mer konkret på avvikelser än vi människor. Vi kan, om vi vill, vara lite flexibla eller ta till motåtgärder om det inte är bra. Batterier får finna sig i verkligheten. Så vinterförvarade batterier skall förvaras svalt och torrt, men underhållsladdas vid behov.
gnestakalle skrev:Det som framför allt ger onormalt "slitage" på ett bilbatteri är större urladdningar.

Mvh GK
Att långsamt låta batteriet bli urladdat av små strömmar under längre tid är ett säkert sätt att förstöra ett startbatteri.
Möjligt att de finare smartladdarna har program för att rädda även ett sådant batteri.
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]