Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ricwad
Hej alla,
min s70 2.5 se 97:a vägrar att starta! motor B5252S
Det började med att den gick illa för att strax därefter endast gå på tomgång, dog sedan direkt vid gaspådrag.
Den blev ståendes ett tag och nu vägrar den starta.
Jag har felsökt lite, dock ej plockat ut felkoder men bränslepumpen är bytt, bränslefilter bytt, bränsletrycksregulator bytt, ca. 3,5 bar på startmotorn.
Spridarna pytsar ut bränsle i vad som ser ut att vara i "rätt" ordning.
Fördelarlock bytt, stift bytta, gnistor på samtliga stift i vad som ser ut att vara i "rätt" ordning.
Lufttempraturgivare bytt, spjällägesgivare bytt. Tomgångsmotorn öppnar och verkar därmed okey.

Den startar om man lättar på bränsleröret och låter spridrna spruta rakt in i insuget. Det verkar som om den inte får tillräckligt med syre.
Välkomnar möjliga teorier om vad det kan bero på. :)

Tack på förhand
mvh richard :)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Provat att koppla ur LMM? Om den ger felaktig signal blir bränsle/luftblandning helt fel och motorn går allt ifrån lite illa till inte alls. Om man kopplar bort den ska styrsystemet gå in i "limp home"-läge och göra bilen någorlunda körbar. Synd bara att du har bytt så mycket delar utan att kolla felkoder bara.... Annars är dåliga lödningar i bränslereläet en vanlig orsak till driftstörningar oxå.
av ricwad
Hej hej,
Tack för snabb respons.
Vad jag förstår så har den lilla blå kontakten med Mekonomens benämning "Lufttempraturgivare" samma funktion som den LMM du nämner. Den blå är placerad mitt på röret mellan luftburken och spjällhuset. Startar inte oavset om kontakten är i eller ur. Den gör några "hostanden" - precis som om den skulle hoppa igång - sen kan man mala på startmotorn och den visar ytterligare starttendenser efter många många varv. Bränslereläet har jag letat efter utan att hitta det. Det sitter inte bland dom övriga boxen, ej heller på expantionskärlet. Har läst på forumet att det är en vanlig felorsakskälla.
Var kan reläet sitta?
Andra teorier?
f.ö. är kebabpizza min favorit
:D Mvh Richard
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har ju troligen ett Fenix 5,2-system och då har du ju också en MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) som kan vara orsaken till ditt problem.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Hmm... missade att det var en 10v. Då kan du hoppa över det där med LMM, för den motorn har ingen sådan, den har ju MAP-sensor istället som gnestakalle säger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Googlade lite och fick fram ett sätt att mäta MAP-sensorn som kanske kan anpassas och varieras. Gav i alla fall data på MAP-sensorer, det är bara att hoppas att dessa data är universella för alla MAP-sensorer.

http://www.youtube.com/watch?v=B8EVhFc5 ... detailpage

Mvh GK
av ricwad
gnestakalle skrev:Googlade lite och fick fram ett sätt att mäta MAP-sensorn som kanske kan anpassas och varieras. Gav i alla fall data på MAP-sensorer, det är bara att hoppas att dessa data är universella för alla MAP-sensorer.

http://www.youtube.com/watch?v=B8EVhFc5 ... detailpage

Mvh GK
Hej
Tack för tipset, provade med en bättre begagnad MAP sensor - men nej, ingen förändring.
Gör några antydninga till att tända på 1 eller 2 cyl för att därefter tystna och inte förrän efter en minuts gnagande hosta till igen.
Det luktar bensin i motorrummet och stiften är/blir sotsvarta. Läste att bränslepumpen slutar arbeta om motorn inte startar.
Någon annan teori?

mvh richard

Saknas det bara lite på höjden och just[…]

Kn ju inte sånt här men toppen jäm[…]

Värmare XC60 22-

Verkar som att eftermonterad Calix elektrisk motor[…]

Återkommande värmeproblem

Gjorde enligt rekommendation, varmkörde bilen[…]