Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktoria
Hej alla! Är ny här, börjar totallessna på vår volvo och har börjat söka hjälp ute på nätet istället för skitdyra verkstäder som ändå inte gör vad de skriver/påstår i serviceboken :(
Vi har en Volvo v70 AWD (5Dv70 Wagon 2,4 turbo automat) årsmodell 2000, första året gick den som en klocka! Alla servicar är gjorda fram till 180 tusen, nu har den gått en bra bit över 200. Felet den har återkommer i perioder, första gången var det så enkelt som att den var tom på olja (hur nu det kan påverka det här?)trots att oljelampan inte lyst, men numera så är det värre med den.
Ex. Den startar utan problem, jag backar 10 m, bilen tvärdör, går igång direkt, kör 10 meter tvärdör, vägrar starta, nöter lite, vilar den lite och så startar den, sådär kan man hålla på 1 km eller mindre, rätt vad det är så hittar den orken och går som tusan för att efter 10 km tappa gasen eller börja gå ojämt, ibland räcker det med ett sånt ryck men oftast så är det bara början på en liknande situation som vid start. Vissa perioder funkar det skitbra, andra perioder så är varje biltur en pina!! Den kan tvärdö mitt i en uppförsbacke/omkörning eller vid lugn raksträckskörning, så det är ingen skillnad på hur man gasar. I perioder lyser ETS lampan, mycket sällan motorlampan, aldrig annat än en kort stund. Vi har nu börjat utforska ;) soppapumpen, bytte filter och bilen fick helt spel! Blev hopplös att starta, lyckades aldrig på första försöket. Vi har kollat att pumpen funkar, säkringar är hela osv. Idag märkte vi att batteriet var svagt, medans maken grejade på under bilen så lämnade han tändningen på i 15 min och bilen var stendöd efter det. Kopplade ur det och laddade i flera timmar och faktiskt så funkade bilen bra efter det, ETS lampan var släckt. Tills jag nu då satt i bilen och läste igenom hela instruktionsboken med dörren öppen och prövade starta några gånger, lampan tändes igen. Kan faktiskt batteriet påverka bilen såhär, att det ändå funkar såpass att bilen alltid gått att starta???
Vi har ingen sån där felkodssökare och maken är inte så van att skruva på nyare bilar, gamla skrotbilar vi ägt förr så har vi fixat allt själva på så han är ju ingen gröngöling på att mecka, men den här verkar "speciell" :)

Finns det någon vänlig själ som på nåt vis kan ge oss ledtrådar på vad fasiken vi ska ta oss till med bilskrället???
av 2444ever
Sök på "gasspjäll*" eller "spjällhus*" här i forumet. Finns massor.
Ni borde nog kolla upp batteriet, vad jag vet så kan ett dåligt batteri ge en del "konstiga symptom", bl.a. kan det orsaka problem med gasspjället (vilket tänder ETS-lampan). Vet inte hur man kollar upp det, men finns trådar om det också.
av Viktoria
Tack! Vi börjar med nytt batteri imorgon o ser vad som händer! Våra bekanta har haft liknande problem men skött det via verkstad, måååånga euro fattigare blev de och nu sist fick de insatt nytt sånt där gasspjäll men bilen blev inte bättre av det, verkstaden avsäger sig "ansvar" eftersom bilen inte ger någon felkod trots stora problem. Jag tror nya bensinen gett oss och fler andra mer problem, månne volvo är känsligare för såna ändringar?
av Viktoria
Aktualiserar inlägget genom att berätta att nytt batteri verkade göra underverk - till en början :evil: bytte det under bilens absolut värsta period och körde glatt i 2 veckor utan problem och släckt ETSlampa, men en resa till Sverige sabbade det.

Nu är det ännu samma problem, men i perioder. Vi har kollat bränslepumpen, den lever men kan ibland låta knas, de gånger bilen jäklas så får man absolut inte ett ljud ur pumpen tills bilen sen sansar sig, man vet alltså alltid att när pumpen hörs då startar bilen, en stund iallafall.

Konstigt nog går bilen bra så länge ETS lampan lyser ?? Ibland slocknar den iom tankning.

Är orsaken ännu gasspjället och är det något som en vanlig hemmameckare utan garage kan åtgärda? Berätta ni som kan veta/tro :D

Ska försöka sälja bort bilen men måste ju få den att gå någorlunda först!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att det är problem med laddningen av batteriet så batteriladdningssystemet bör felsökas.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vojje skrev:Vad menas egentligen med ETS-lampa?
Förkortningen står för "Electronic Throttle System" och lampan varnar följaktligen för något fel i detta system.

Mvh GK
av 2444ever
Iom att det blev bättre vid nytt batteri så kanske det är något med det elektriska, eller gjordes något annat i samband med batteribytet?
I VIDA så så återkommer alltid "dålig kontakt" (eller hur det formuleras) i de felorsaker som listas i samband med problem med gasspjället. Om det är ärgat eller liknande i någon anslutning/jordning till t.ex. gasspjäll så kanske det kan bli tillfälligt bättre vid nytt batteri, vet inte vad @gnestakalle eller andra säger om det...

Rengjort gasspjället? Läst genom trådar om gasspjäll här på forumet?

Tror ändå att ni behöver läsa ut felkoder för att komma någonstans.
Användarvisningsbild
av goransson89
Börja med att kolla så bilen laddar som den ska.. Starta bilen och låt den stå på tomgång, mät direkt på batteriet och där borde du ha ca 14 volt med fläktar, lysen osv på. Kommer spänningen under 12 eller närmar sig 12 när du kör så kan styrenheter osv börja dumma sig.

Nästa gång du åker i bilen och felen uppkommer, testa då att stänga av ALLA strömförbrukare du kan hitta t.ex Kupéfläkt,stereo, lysen, rutvärme, rumpvärme osv,osv. Blir det bättre då?
av Viktoria
Tack för tipsen! Ska försöka mig/oss fram nu, pepparpeppar... bilen har gått som en dröm sen sist igen, trots att jag behövt utsätta den för sånt den inte brukar gilla .. typ stadskörning och när man under kort tid stannar, stänger av, startar igen. Nu bråkar jag med motorvärmare och kupevärmaren istället :) alltid är det nåt!
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]