Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joakime
:?: Behöver byta framruta, ett stort nästan penetrerande stenskott mitt i ögonhöjd på förarplatsen. Det går på försäkringen. Glasmästeriet berättade att det fanns två sorters framruta, dels den jag har (har en 1985, 240) med metallist och sedan en senare modell (utan metallisten) som man tydligen rekommenderade av ngt skäl. Personligen försöker jag hålla mig så mycket som möjligt till originalskick även om jag inte är helt slavisk. Hur skiljer sig dessa rutor åt. Hittade inget när jag sökte på nätet.
/hälsningar Joakim
Användarvisningsbild
av Hasse63
Den nyare rutan har en tunn aluminiumram och i den trycker man fast en list. Säkert dyrare och enklare att montera. Hade en sån i min 245 men jag tyckte glaset var lite klent för den blev snabbt "blästrad"

Den andra så sätts listen fast i olika plastklipps som träs på rutan.
av rd350
Kan rekomendera den nyare typen, man slipper den grova listen som ofta krymper av ålder och gärna ger lite vindbrus. Priset var sist jag kollade på kronan samma för båda typerna, då kollade jag original och oftast är glasmästarna dyrare med sina rutor än original.
av Joakime
Det är inget problem då med att det är sämre glas i den nyare rutan då som det verkade av det första svaret? Jag vill ju inte att den ska bli nedblästrad efter några säsonger. Den nuvarande har hållit felfritt i 21000 mil utan mer än några småstenskott (fram till i förrgår då förstås). Priset på glasen blir detsamma för självrisken täcks av försäkringsbolagets självriskskadekonto. Thorens glas som skulle byta så de ska ju vara seriösa och vana.
av rd350
"Blästringen" blir den samma då rutan i sig sitter i samma vinkel. Har du haft samma ruta i 21000 mil lär den vara helkass, det kommer du att märka med den nya på plats!
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?