Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaliZ
Hej!

När jag bytte till vinterdäcken häromdagen så upptäckte jag att bägge yttre drivknutsdamaskerna hade börjat kasta in handduken. :???:

Eftersom jag tycker det är relativt skoj att greja lite så tänkte jag ge mig på detta på egen hand. Har lite idéer, men vill ändå ventilera med några som vet så jag inte missar något.

Planen är att demontera enligt följande:
1. Lossa hjulbultarna
2. Hissa framvagnen
3. Ta bort hjulet
4. Sätt tjejen i bilen för att hålla på bromsen.
5. Lossa drivaxelbulten (japp, ingen mutter på denna)
6. Skicka hem tjejen igen så hon inte tjatar om hur lång tid allting tar.
7. Bort med bromsok samt ok-bygel (Behövs oket bort , eller får man ut axeln iaf?)
8. Tryck in drivaxeln något så det känns att den är lös
9. Demontera ABS-sensor (Behövs den verkligen demonteras??)
10. Lossa bärarmen inne vid kryssrambalken.
11. Dra ut fjäderbenet något och tryck ur drivaxeln.
12. Kryp under bilen och kör in en stor mejsel mellan drivaxeln och växellådan (Osäker på om jag ska göra detta före eller efter jag tryckt ur axeln ur hjullager-hubben??)
13. Dra ur drivaxlen.

14. Sätt drivaxeln i ett skruvstäd.
15. Bort med den trasiga damasken samt låsbanden
16. Torka lite fett
17. Leta upp låsring och bänd isär den något samtidigt som jag försiktigt knackar loss knuten.
18. Torka och gör rent och snyggt.

Montering:
19. Trä på damasken
20. Fyll knuten med fett. (Ingår fett när jag köper en sats på Volvo? Kanske bra med lite extra vilken sort på biltema ska jag köpa?)
21. Lirka på knuten och känns så splines och låsring blir rätt och knacka på knuten igen. (Är det viktigt att den kommer i exakt samma position på splinesen igen? Har sett en del bilder där folk märkt upp positionen innan demontering.)
22. Fyll lite mera med fett och tryck på damasken
23. Dra åt låsbanden (Hur vet jag hur hårt jag ska dra dem? Om jag köper en specieltång ska jag trycka så att tången bottnar?)
24. Lirka i drivaxlen i växellådan igen (Behövs den knackas i eller räcker det med ett rejält tryck?)
25. I med axeln i hjullagerhubben...
26. Resten är inga problem sedan...... :-)-)

Låter detta vettigt eller har jag missat något?
Vore toppen om någon som kan detta kompletterar det jag markerat med fet text!!!!

Mången tack på förhand!

MVH
KaliZ
Användarvisningsbild
av Nexus
bulten lossar du utan hjälp ev tjejen. abs behöver ej lossas. jag lossa bara bultarna till fjäderbenet sen vek ut det och drivaxeln kommer ut. höger sida får du lossa drivaxelns fäste på motorn sen kommer hela axeln ut. Vä sida får du bryta ut med brytjärn eller liknande. Räkna med det rinner ut lite vxl ålja så ny olja kan ju vara bra ha hemma :P
Jag köpte damasksats på mekonomen , halva priset mot volvo och allt ingår i sattsen.
av KaliZ
Nexus skrev:bulten lossar du utan hjälp ev tjejen. abs behöver ej lossas. jag lossa bara bultarna till fjäderbenet sen vek ut det och drivaxeln kommer ut. höger sida får du lossa drivaxelns fäste på motorn sen kommer hela axeln ut. Vä sida får du bryta ut med brytjärn eller liknande. Räkna med det rinner ut lite vxl ålja så ny olja kan ju vara bra ha hemma :P
Jag köpte damasksats på mekonomen , halva priset mot volvo och allt ingår i sattsen.
Är det vanligt att där rinner ur växellådsolja även om det är torrt och fint i anslutning till drivaxeln???

//KaliZ
av KaliZ
Har en fråga till förresten. Är det vanligt att den inre damasken går sönder, så man ska byta den när man ändå är igång??
Bilen har gått ca 16500mil.

Undrar också kring åtdragningsmoment samt vinkel för drivaxelbulten???

MVH
KaliZ
Användarvisningsbild
av Nexus
om det rinner ut olja beror på hur högt du hissar ena sidan. Ibland rinner det ut ibland inte. Mina inre dammasker var hur fina som hellst ca 17000 mil. Bytta bara yttre i förebyggande syfte. Jag märker alltid upp hur knuten satt i förhållande till axeln sen är det bara knacka loss knuten med ett dorn. Låsringen sitter inte så du kommet åt klämma ihop den. Du ser hur det ser ut när du får isär det. Ny låsring, fett, drivaxel bult mm ingår i satts
Bromsoket ska du inte behöva lossa om du inte ska byta hjullagret. Det är nog enklast att lossa axlen från lådan efter att du lossat den från lagret. Böj på knuten efter att du lagt i fettet och satt på damasken så att fettet fördelar sig i knuten. Se även till att du lägger lite fett på drivaxelsplinesen som går in i lagret samt på ytan mellan lager och knut för att slippa klickande ljud. När du återmonterar vänster drivaxel i lådan ska du se till att du hör klicket när låsringen går i, annars riskerar du att axeln lossar efter några meter.
Jag bytte på min v70 -98 för några veckor sedan. Här är mina erfarenheter. Kanske några passar in på en s70 -00 :D

Jag har ju drivaxelmuttern som ska lossas när bilen står på hjulen. Annars riskerar man att bilen ramlar av pallbockarna då muttern sitter så hårt. Hade ett långt rör som förlängare. Hur man gör med drivaxelbult vet jag inte...

Mina drivaxlar var limmade så jag försökte med avdragare och värma med gasol. Gick inte. Jag fick värma mer och bankade sedan med slägga och då lossade dom. Det blev pajade gängor men det gjorde inget eftersom jag ändå skulle byta drivknutarna. För att avdragaren skulle kunna användas så fick jag ta bort ok och skivor.

Drivaxeln på vänster sida ryckte jag loss, jag bände inte med något. På höger sida var vi två, en som lossade lageröverfallet och höll i mellanaxeln under bilen och en som lyfte ut allt.

Som tidigare nämnts så var uppmärksam på klicket när du monterar den vänstra drivaxeln och kontrollera så att den fortfarande är i lådan när du monterat klart. Min lossnade igen under montering trots att jag hört klicket, jag var nog lite för hårdhänt när jag skruvade tillbaka länkarmen.

För att det inte ska läcka från växellådan när drivaxlarna är loss så ska bilen stå helt i våg eller med bakändan högre än framvagnen.

Som sagt lite erfarenheter från en v70 -98. Om det är lika på en s70 -00 vet jag inte. Någon som kan bekräfta?
av KaliZ
Nexus skrev:rycka ur vänstra drivaxeln hade inte jag gjort med risken att inre knuten hoppar isär.....
Förmodar att tricket är att köra imellan något inne vid växellådan och försiktigt bryta loss drivaxeln, eller?
Typ en liten kofot.

MVH
KaliZ
av KaliZ
SubMarine skrev:Bromsoket ska du inte behöva lossa om du inte ska byta hjullagret. Det är nog enklast att lossa axlen från lådan efter att du lossat den från lagret. Böj på knuten efter att du lagt i fettet och satt på damasken så att fettet fördelar sig i knuten. Se även till att du lägger lite fett på drivaxelsplinesen som går in i lagret samt på ytan mellan lager och knut för att slippa klickande ljud. När du återmonterar vänster drivaxel i lådan ska du se till att du hör klicket när låsringen går i, annars riskerar du att axeln lossar efter några meter.
Ska man ta fett på splinesen som går in i lådan också? I så fall vad för fett? Har PTFE-fett att tillgå samt det som blir över ifrån dammask-satsen.

MVH
KaliZ
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]