NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Det är ju PSA som konstruerat partikelfiltret från början. Det existerade inte på några andra bilar än Citroen/Peugeot för några år sedan. De som jobbar och framförallt har jobbat i många år med Citroen eller Peugeot har en större erfarenhet av dieselmotorer och det tror jag är det viktiga. Men, här gäller samma regel som för Volvo - undvik de stora auktoriserade verkstäderna. Där tror gröngölingarna som just gått ut fordonstekniskt gymnasium och deras slipsprydda chefer att man kan reparera bilar med datorer. Jag anlitar själv en mindre Citroen-verkstad för min V50. En V50 består ju av ett hopkok av delar från olika märken. Bottenplatta från Ford Focus, motorer från bl.a. franska PSA, elektronik från någon annan, t.ex BOSCH/Siemens osv. Det är inte Volvo-expert man behöver vara, det är bilmekaniker !
Ojdå det är så illa alltså. Volvo får 1 chans på sig att felsöka. Under tiden jag väntar på en tid till verkstan så får jag försöka hitta någon som du skriver.
Du känner inte till någon i Göteborgsområdet? :)
av Gourmand
Nej, tyvärr. Det gjorde jag däremot när jag körde Alfa (Alfa Rosso på Mölndalsvägen), men det var då. Sök på nätet på t.ex Citroen+bilservice+Göteborg och kolla upp de du hittar. Kolla också Peugeot. Ring och snacka med de du hittar och beskriv ditt problem. Men undvik framförallt de stora verkstäderna. Där finns samma oseriösa inställning oavsett märke med "felsökning" via dator. Hur fan man kan använda ordet felsökning när man agerar så oproffsigt och ickemekaniskt är för mig en gåta. Hittar du en bilverkstad som tar ditt problem på allvar, så kolla ändå upp firman så gott det går. Att hitta en bra bilverkstad är inte helt enkelt, men de finns.
av getsome
timebandit skrev:
getsome skrev:Tack för info men den utläsningsmöjligheten finns inte på min 2006:a eller så är min Vida version skum.
Vad får du för värden om du läser av differentialtryck givaren till partikelfällan i ECM ?
Jag tror nämligen din givare kan spöka och tvinga in datorn i regen läge , på min bil så pendlar den mellan 0-30 om jag står stilla och gasar upp till 2500 varv , får du ingen skillnad eller värde över 80-100 så tolkar datorn som att filtret är fullt och regenererar , kan även vara sot i just slangarna till givaren som ger skuma värden, det finns även en kille på ett engelskt forum som rensat ur sitt partikelfilter (slagit hål i det) och tryckt dit en potentiometer till kontakten till just denna givare för att lura datorn att "känna" av ett tryck som inte finns där och på så viss går bilen ALDRIG in in regen läge , om du vill kan jag plocka fram det inlägget / lägga utt ett kopplingsschema så kan du iaf testa om det är där felet ligger
Jag hittar det först om man klickar på Mjukvara. Sedan kommer du vidare.
Kommer inte ihåg men imorgon skall jag kolla på trycket till givaren. Återkommer. På Bilia idag trodde dem att det kunde avhjälpas med service å additiv påfyllning.

Ja, du får mer än gärna ta och kolla upp den lösningen så får jag kolla på det och överväga det.

Här är sidan jag pratade om. : http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=101173

Det där med att läsa ut när senaste regenereringen skedde finns nog inte på min bil , för startar jag Vida och går in i diagnostik -> kommunikation utan att ha dice inkopplad så visar den möjligheten att läsa ut det dock så fort jag kopplar in DICE så försvinner det valet , men jag kanske gör fel , kan du inte skriva exakt hur du trycker för att få fram det ? Jag provade även gå in i mjukvara men där kan man bara "beställa" mjukvaror , vilket ändå inte funkar utan abbonemang och med en Kina DICE.
Har du lyckas läsa ut dina värden på diff tryck givaren ?

@Gourmand:
Absolut blir det fel på alla bilar men vissa fel kan jag acceptera och andra inte.
Är du säker på att en mindre Citroen/Peugeot- verkstad kommer ha bättre kunskap? För dem måste ju ändå ha lite kännedom om Volvobilar också? Eller är DPF helt separat från övriga komponenter?
Tack. Skall gå igenom det dära när jag får tillbaks internet i datorn.

Hade bilen inne igår för mjukvara till dragkroken. Dem tog även mjukvara till styrenheten på 675:-
Behövs den eller uppdaterade han den efter jag klagat tro?
I vilket fall som helst så ligger medelförbrukningen på 0.43.
Skumt.
Får se om det håller i sig eller inte.

Edit:

Det håller i sig ännu. Nu efter nästan 9.5mil så ligger snittet på 0.46, det är jag extremt nöjd med. Skall bli intressant om felet kommer tillbaks snart eller inte?

Edit igen:

Farsan har nu bokat in bilen för service på en Volvo verkstad (för Volvoanställda). Han fick även reda på att det precis har kommit en ny uppdatering till bilen som har nått med spridarna osv att göra. Har jag tur så är det den uppdateringen jag fick i Tisdags och att det åtgärdade mitt problem men jag vågar inte hoppas för mycket ännu.

Edit igen:

Lyckan varade inte mer än 3 dagar tyvärr. Nu regenererar den hela tiden igen. Suck. Men kul att veta att bilen kan bli bränslesnål om man hittar problemet.
av cgpo
Inget roligt problem du har men det löser sig nog. Kul att läsa att PSA-motor trots allt är känd för att hålla länge. Jag har en 2008a som rullat 4000 mil och är inte helt nöjd med förbrukningen vid blandad körning med mycket stad och korta sträckor. Då ligger jag på 0,72 l/mil, det tycker jag verkar väldigt högt. Men jag körde 25 mil motorväg i helgen, snitt 104 km/h och fick en förbrukning enligt färddatorn på 0,57, det borde vara bra?

Vore kul att höra vad andra med 2,0D har för förbrukning. Kan inte fatta hur man får så låg förbrukning som "spritmonitor" visar
http://www.spritmonitor.de/en/detail/416638.html
av jumu01
Dom har nog inte samma diesel i Tyskland som i Sverige, tror det skiljer sig då svenska rabiata miljömuppar fått ha ett finger i spelet, kan vara en anledningen till den låga förbrukningen.
Ser man till tyskens hastighet så verkar han troligen idka eko-körning.
Själv ligger min förbrukning på 0.63 blandad körning då är det gult och rött som gäller på körskalan, skulle jag sträva på låg förbrukning så köper man inte en bil med många hästkrafter bättre att satsa på en diesel under 90 hk typ VW Lupo.
Håller du en hastighet runt 70 - 80 km/h med din 2.0D så skall du se att förbrukningen blir låg, 90 km/h och däröver stiger förbrukningen ordentligt!
Och kom ihåg att stänga av all onödig elektronik så som ECC, stolsvärmare och stereon och använd aldrig dieselvärmaren för det gör inte tysken!
Har kollat givaren imorse. På tomgång ligger den på ca 8.
Gasar jag så stiger den högt.

Vid vilket värde säger givaren till att regenerera?
Kan kolla värdet vid 2500 rpm också om det är av intresse?

Går det att rengöra rören/slangarna till/från givaren? Hur?

Edit:

Värdet överstiger aldrig 65 under körning så där är nog inte problemet... Suck.
Tar ungefär 2.3 mil så slutar den regenerera och börjar igen efter 7 sek
Tog en skärmdump snabbt idag när jag var ute å körde. Hade VIDA inkopplat. Nästa gång skall jag försöka spela in hela grafen.
Om det är någon av er som tror sig kunna lite iaf så finns här nedan en bild på när den regenererar. Man ser på grafen när regenereringen är klar då strecket dippar ner men DIREKT efter så börjar den regenerera direkt. Tyvärr hittade jag ingen variabel för själva regenereringen var aktiv eller inte.

Är det normalt att Tryckgivaren "spikar" som den gör på bilden under själva regenereringen?

Bild
av getsome
Ska koppla in min 2.0 D 2006:a och skicka upp en graf vid tillfälle. En annan sak som kan spöka är en igensatt / rasad kat , vet du om den sitter före eller efter partikelfiltret ? Det kan inte vara så att du fått ett kasst DPF ? Även nya saker kan vara kassa från fabrik. Har du provat att nollställa tripmätaren för DPF ? om inte så kan du iaf prova kan kanske fixa problemet , prova även att ta bort adaptivvärden i ECM så kan datorn lära sig på nytt , kanske nån variabel i ECM minnet som spökar ? På grafen ser jag inget direkt konstig (men nu är jag ingen expert) , att den spikar har nog med att den både läser av små explosioner/bränning av oförbränd diesel som skickas in samt dels avgaserna från bilen så där tror jag inte du har nåt skumt.
Enl det jag fått fram i vida så kan man tvångsregenerera ett DPF som ligger under 100 men inte däröver (om jag minns rätt) så regenerering bör starta långt innan dess kanske runt just 65-70

Slangarna går att blåsa ur , de bör gå att lossa på givaren vid batteriet och tryckluftas baklänges.

1. Nolla trippmätaren för DPF (under ADM rutan)
2. Nollställ adaptionskörning under ECM
3. Prova att kalibrera om EGR och kolla så du har rätt spridare kodade till bilen (så nu inte verkstaden har fuckat till nåt) samt koda om rätt sort enl beskrivning i Vida
4. Prova mitt trick med en pot på 5 Kohm där du ställer in givarsignale till 0.35 och ut och kör ett par mil , regenererar den inte då så har du fel i givare eller DPF = mindre att felsöka
(5.) Ta en ny graf där du i 90 % av fallen kör skiten ur bilen och jämför tryckgivarvärdena vid lugn körning , bör skilja markant
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]