Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haros
Hej!

Jag har en V70 2.4T -03 och har problem med fönsterhissen på höger framfönster. På båda sidornas framfönster går fönstren ner automatiskt hela vägen när jag trycker till på knapparna. Men på höger sida så måste jag hålla upp knappen tills fönstret är helt stängt. På förarsidan går det upp automatiskt hela vägen.
Några ideer?
av haxpet
Kan vara så att mjukvaran är sådna i bilen.
Eller så har rutan "glömt" bort att den funktionen finns, har hört att det finns ett sådant fenomen.
av Caveo
Haros skrev:Hej!

Jag har en V70 2.4T -03 och har problem med fönsterhissen på höger framfönster. På båda sidornas framfönster går fönstren ner automatiskt hela vägen när jag trycker till på knapparna. Men på höger sida så måste jag hålla upp knappen tills fönstret är helt stängt. På förarsidan går det upp automatiskt hela vägen.
Några ideer?
Det är precis lika på min V70 -04. Hoppas någon har info.
Användarvisningsbild
av metal
Av någon anledning så var den funktionen borta på vissa årsmodeller av V70. I vår familj har vi i princip haft en ny V70 ända sedan -00 (då den nya V70:n kom) fram tills nu. På den första modellen så var det automatiskt även på passagerarsidan, men sen så var den funktionen borta ett par årsmodeller, fram tills MY-05 eller liknande (är inte riktigt säker), men nu finns funktionen i alla fall på mina föräldrars -06:a.

Jag vet att min pappa frågade om detta, varför rutan inte gick automatiskt upp på passagerarsidan. Svaret han fick från verkstaden då var att det hade med barnsäkerheten att göra eller något i den stilen.
Användarvisningsbild
av elmuppo

Några ideer?
Prova följande.

se till att högerfönster är helt uppe. Håll sen in knappen för högerfönster,
antingen på förardörrenskontroll eller på högerdörren. Håll knappen för att köra upp fönstret i 10sek. släpp. fönstret ska nu åka ner ett par centimeter och sen upp igen.

Har du tur så funkar det nu. (Du har just om initierat fönsterpositionen i dörrstyrenheten)

//Branx
av Frigge
Funktionen togs bort pga EU-bestämmelser o regler. Kom dock tillbaka på senare modellår.

/Fredrik
av Hellrider
branx skrev:

Några ideer?
Prova följande.

se till att högerfönster är helt uppe. Håll sen in knappen för högerfönster,
antingen på förardörrenskontroll eller på högerdörren. Håll knappen för att köra upp fönstret i 10sek. släpp. fönstret ska nu åka ner ett par centimeter och sen upp igen.

Har du tur så funkar det nu. (Du har just om initierat fönsterpositionen i dörrstyrenheten)

//Branx
Konstigt att du som påstår att du är så involverad i elsystemet på bilarna inte har en susning på att det tagit bort?
Användarvisningsbild
av greeeken
I värsta fall så har du problem med elhissen.
Hade det problemet men på förarsidan.
Tillslut så gick de inte att få ner rutan, man var tvungen att trycka 5-6 ggr innan den åkte ner.
Stängde man av motorn sen slåg på tändningen så gick fönstret ner.
Nu åker den inte ner alls o det är ingen billig pryl att fixa
av kultebo
samma fenomen som trådskaparen har finns på min bil men det är som det skall vara såvitt jag förstått efter att ha läst tråden och konsulterat volvogurun i släkten.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=5[…]

Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]