Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken antyder så rycker bilen till vid gaspådrag. Det känns i stort sett bara vid rätt så häftig acceleration på tvåans växel och det rycker bara till en gång. Sen går bilen bra. Har provat att slå av ACn, men det gör ingen skillnad. Idéer?

/B
Har själv en 2.4t och upplevde ett ryck mellan 2500 och 3000varv. läste en del om fenomenet här på forumet och det var flera somhade haft samma problem. Många bytte magnetventilen vilket avhjälpte felet. Säger inte att det måste vara det men det verkar vara många som råkat ut för defekt magnetventil- Ny kostar 500kr så det är inte några jättesummor...

Kan säkert finnas några mer på forumet som har några ideer på vad det kan va´

Min var absolut inte slö och rycket försvann när jag bytte magnetventil...
Problemet med rycket verkar vara relaterat till en lös centrumskruv. Den som håller drivaxeln på plats. Se http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=72134.

Det visade sig att den nu trillat av helt och hållet. Att den kunde lossna igen hade "min mekaniker" påtalat. När han tittade närmare på saken visade det sig att det trängt ut fett från drivaxeln och att en bussning gått sönder. Han konstaterade att någon måste ha bytt eller fyllt på fett för fettet var av fel sort, inte den sort som Volvo föreskriver, och alldeles för mycket. Jag har själv inte tittat närmare på detta så min beskrivning kan vara en aning oexakt. I vilket fall så visste jag precis vilka som gjort detta. För drygt tre år sedan var bilen inne på Bilia för att det klonkade i framvagnen och det dom gjorde då var just att fetta in drivaxeln.

För mig verkar det som att detta är en direkt följd av ett fel som Bilia gjorde även om det är över tre år sedan. Jag ringde dem och berättade vad som hade hänt, men dom frånsade sig allt ansvar. Hade inte förväntat mig annat även om jag tänkte att under kan ju faktiskt ske, ungefär som man tänker när man köper en trisslott... Tycker dock att det är en tråkig inställning. Som ett större företag borde de ha råd och det borde löna sig i längden att vara tillmötesgående gentemot sina kunder. Jag förklarade i alla fall att jag nu fått klart för mig hur de resonerar och hanterar sina kunder och att jag skulle ta detta i beaktning nästa gång jag lämnar in bilen på reparation eller köper en ny bil. Ni anar säkert var jag inte kommer att lämna in bilen och var jag inte kommer att köpa en ny bil...

Det jävliga är väl att man inte lär bli bemött på bättre sätt hos någon annan bilhandlare.

/B
Rycket kvarstår trots åtgärdad drivaxel. Får kanske ta en titt på den där magnetventilen i alla fall. Det känns dessutom som det har blivit värre sedan första inlägget. Och bilen kan rycka till inte bara en gång utan upp till tre (kanske fler) gånger vid rätt så häftig acceleration. Alltså tre på varandra följande ryck med bara kanske en halv sekund emellan. Är det någon skillnad på ett ryck orsakat av till exempel en trasig magnetventil och ett ryck orsakat av ett mekaniskt fel, typ dåliga motorfästen, framvagnsfel, etc.?
Fick ett meddelande om att motorservice erfordras för ett par veckor sedan. Felkoden var något i stil med "Låg signal från luftmassemätare". Felkoden släcktes och har inte kommit tillbaka efter det.

Borde förstås ha nämnt denna kanske inte helt irrelevanta information tidigare, men felmeddelandet kom efter första inlägget här. Dessutom tror jag biljä..ln har drabbbats av just en djävul. Inom loppet av två månader har följande hänt:

- ABS-fel (pga av lös drivaxel)
- Nya bromsbelägg och skivor runt om + ett bromsok
- Byte av styrled
- Trasigt halvljus (Xenonljus)
- Trasig torkarmotor bak
- Problem med immobilizer, bilen startar inte ibland, meddelar startspärr aktiverad
- Kabelbrott släpvagnskontakt
- Stomskada vinterdäck
- Punktering sommardäck
- Felmeddelande om att kontrollera bromsljus (alla lampor fungerar dock)
- Felkod "Låg signal från luftmassemätare
- Rycker till, hackar till vid acceleration

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]