Problemet med rycket verkar vara relaterat till en lös centrumskruv. Den som håller drivaxeln på plats. Se
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=72134.
Det visade sig att den nu trillat av helt och hållet. Att den kunde lossna igen hade "min mekaniker" påtalat. När han tittade närmare på saken visade det sig att det trängt ut fett från drivaxeln och att en bussning gått sönder. Han konstaterade att någon måste ha bytt eller fyllt på fett för fettet var av fel sort, inte den sort som Volvo föreskriver, och alldeles för mycket. Jag har själv inte tittat närmare på detta så min beskrivning kan vara en aning oexakt. I vilket fall så visste jag precis vilka som gjort detta. För drygt tre år sedan var bilen inne på Bilia för att det klonkade i framvagnen och det dom gjorde då var just att fetta in drivaxeln.
För mig verkar det som att detta är en direkt följd av ett fel som Bilia gjorde även om det är över tre år sedan. Jag ringde dem och berättade vad som hade hänt, men dom frånsade sig allt ansvar. Hade inte förväntat mig annat även om jag tänkte att under kan ju faktiskt ske, ungefär som man tänker när man köper en trisslott... Tycker dock att det är en tråkig inställning. Som ett större företag borde de ha råd och det borde löna sig i längden att vara tillmötesgående gentemot sina kunder. Jag förklarade i alla fall att jag nu fått klart för mig hur de resonerar och hanterar sina kunder och att jag skulle ta detta i beaktning nästa gång jag lämnar in bilen på reparation eller köper en ny bil. Ni anar säkert var jag inte kommer att lämna in bilen och var jag inte kommer att köpa en ny bil...
Det jävliga är väl att man inte lär bli bemött på bättre sätt hos någon annan bilhandlare.
/B