Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo orginal (Kalix Slimline 1400) kupévärmare som är monterad på golvet, passagerarsidan(V60 T3 -12), och så fort den startar så går larmet..... är det ljudet (väldigt högfrekvent) som triggar glaskross eller är det lufttrycket..?

Jag vet att detta är/varit vanligt, men jag trodde inte det fortfarande var ett problem på en ny bil......

Är det fler som har samma problem med sina S/V60?
Har också monterat en Slimline 1400 men har inte hunnit testa den med låst bil än. Mycket mystiskt, skall ta och undersöka det ikväll. Har monterat fast min på höger sida av tunnelkonsolen, har du din likadant eller ståendes på golvet?
Stående på golvet med bygeln klämd under mattan på avsett vis (fast jag har böjt till bygeln lite för optimal passform).
Man måste reducera larmet när man använder kupevärmaren. Finns i menyn att ställa in om det ska fråga det varje gång man slår av bilen eller så får man gå in i menyn och markera det varje gång om det är sällan man använder värmaren.

Mvh
Per
Man KAN göra så, men jag köper inte att man MÅSTE göra så, oacceptabelt att skyddet skall vara reducerat pga att bilen skall vara varm.

Behövs inte i min S40, behövdes inte i min V70N och skall inte behövas i min V60.

Men frågan kvarstår, fler än jag som har problemet eller gör alla som tidigare föreslagit och reducerar larmnivån???
Läste nu i instruktionsboken där det står att larmet även känner av luftströmmar varvid man inte skall montera kupevärmaren rakt uppåt i utrymmet vid passagerarstolen utan försöka få luftströmmarna att gå samma väg som de från ventilationsspjällen...
Man har varit tvungen göra detta sen den nya S80 MY07 & V70II MY08 kom. Är väl för att rörelse sensorn är för känslig...
Ja, larmet löser ut för mig med om jag inte reducerar det och gjorde det även i min S80 MY08 men i tjejens S40 MY10 har jag aldrig provat om det löser ut utan att sänka ner nivån.

Mvh
Per
Wych skrev:Läste nu i instruktionsboken där det står att larmet även känner av luftströmmar varvid man inte skall montera kupevärmaren rakt uppåt i utrymmet vid passagerarstolen utan försöka få luftströmmarna att gå samma väg som de från ventilationsspjällen...
Hmm, tvärtemot vad som står i instruktionsboken för värmaren då....

Jaja, klassiskt lösa problemet genom att skriva en rad i manualen så är det inte mer med det.... Suck!

Hittade en artikel från vi bilägare som var 2 år gammal:
...............................
"När Bo Larsen, presschef på Volvo PV, ringer tillbaka har han undersökt problemet med Volvos tekniska support.

- De säger att de kan tänka sig att det är motorvärmarens luftströmmar som triggar larmet att gå igång, säger Bo Larsen.

- Och det känner vi till, vi har fått rapporter från Norrland om samma problem. Så vi vet vad det handlar om.

Ingen lösning
Bo Larsen säger att Volvo nu tittar på problemet och försöker hitta ett system för att undvika det. Han poängterar att Volvos egna kupévärmare inte får larmet att gå igång.

- Just nu har vi ingen lösning, vi har ingen programvara att skicka till kunden. Det är jättebra att kunden hittat en möjlighet och jag ska genast ta det tillbaka till vår tekniska support och berätta hur kunden löst problemet, säger Bo Larsen.

Att tejpa över sensorerna, säger Bo Larsen, försämrar sannolikt rörelsedetektorerna i kupén.

Vad ska Ture Eriksson, och andra drabbade, göra tills ni kommer med en lösning?
- Kunden får ge sig till tåls så länge. Låt honom tejpa ett tag till, tills vi har en prydligare lösning."

Och det löste man alltså "prydligt" med en rad i instruktionsboken?
av umekille
På jobbet satte dom timer på stolparna
vid varje start så börja bilar tjuta så dem fick
ta bort det...vibrationer som blir vid start av
kupevärmare med obalans i fläkten fick bilens larm
reagera. Varit i partkeringshus med timerstolpar där har
bilar tjutit nu o då.
Startar ej

Har en Volvo v60 2017 D4,ibland när jag tryck[…]

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850