Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bahzookah
Hej,

Hade fått för mig att det skulle finnas en växlingsindikator (GSI, Gear shift indicator) i S/V60 T3 som visar vald växel och när det är dags att växla enligt ECO DRIVe. Kollade i instruktionsboken under kapitlet för just ECO DRIVe och där står att det ska finnas, men hittar ingen sådan i min bil, och ingen inställning i Sensus för att aktivera den heller.
Är det så att detta bara finns i DRIVe (1,6d) bilarna?
T3:an har ju ändå ett DRIVe läge med start/stop osv (och en DRIVe-knapp på mittkonsollen)

Någon som vet hur det ligger till? Kanske någon annan som kör T3 som har erfarenhet?

Tacksam för kommentarer!
av Torslanda
Tyvärr ingen växlingsindikator på T3:an. Tror att det är som du säger ovan, finns i DRIVe bilarna.

Tror f.ö. att knappen på konsolen endast reglerar start/stopp på T3:an.

Hoppas du är nöjd med bilen förresten:)
av chrand
Ang. Start/stop knapp.

Sid 109-114 i instruktionsboken.

Eco DRIVe (automat) Eco Start/Stop DRIVe (Manuell) Likadan knapp.

Med fuktionen Eco DRIVe aktiveras ett program som hjälper föraren att köra bilen maximalt sparsamt med ett minimum av bränsleförbrukning och utsläpp.

I praktiken innebär det att motorbromsen reduseras vilket gör att bilens rörelseenergi kan användas till att rulla långa sträckor med motorns varvtal på tomgång.

En annan miljöpostitiv Eco DRIVe-effekt är att programmet tolkar gaspådrag som lite långsammare än den föraren gör-detta för att göra accelerationen maximalt bränslebesparande.

Körning med farthållare. Eco DRIVe- funktionen med aktiverad farthållare gör körningen lite mer flexibel, inställd hastighet följs inte exakt vid ökad belastning utan funktionen tillåter en knappt märkbar fördröjning, T.ex. i början av en brant backe.

Orsaken är att Eco DRIVe gör långsammare gaspådrag, t.ex.vid kompensering p.g.a. ökad belastning, än ordinarie farthållaren.

farthållarens miljöpositiva flexibilitet ligger inom intervallet +0/-2km/h.
Användarvisningsbild
av bahzookah
Torslanda skrev:Tyvärr ingen växlingsindikator på T3:an. Tror att det är som du säger ovan, finns i DRIVe bilarna.

Tror f.ö. att knappen på konsolen endast reglerar start/stopp på T3:an.

Hoppas du är nöjd med bilen förresten:)
Japp, fick det även bekräftat från säljaren. Gör väl egentligen inte så mycket, växla kan man ju ändå :)
Men det är ju altid kul med en extra "pryl/funktion" :lol:

Och ja! Jag är kanon-nöjd med bilen, ett underbart verktyg!
av grålle1
Håller med om att det gott kunde finnas, och precis som du så läste även jag i min instruktionsbok att det skulle finnas.... Men-men.
Användarvisningsbild
av Camel
Växlingsindikatorn på DRIVe är sannolikt bara en mjukvarufunktion som enkelt borde gå att införa på samtliga modeller med manuell växellåda. Men det finns nog inte som alternativ att beställa hos Volvo. Genom att i mjukvaran jämföra motorns varvtal med bilens hastighet när kopplingen är uppsläppt kan man avgöra vilken växel som ligger i. Givaren för uppsläppt koppling finns redan i alla modeller vad jag vet. Inga ytterligare lägesgivare skulle behövas.
av grålle1
Dock kan man väl anta att det inte är samma varvtal som är aktuella för olika motorer, det borde väl rimligen skilja en del =olika mjukvara!?! Med tanke på att karaktären är lite speciell på T3 (tycker iaf jag), den är ju inte direkt råstark på riktigt låga varv :???: , så vore det intressant med växlingsindikator. När är det t.ex. lämpligt att ligga kvar i sexan och när borde man växla ner till femman då hastighetsbegränsningen går från 90 - 70 - 50 .... Tycker fortfarande det vore bra med indikator, förutsatt att den verkligen gjorde sitt jobb. Den indikator som sitter och blinkar godtyckligt i t.ex. V50 DrivE kan jag gärna vara utan, eller så har jag inte kört tillräckligt mycket för att förstå den fullt ut! :D
Användarvisningsbild
av Camel
grålle1 skrev:Dock kan man väl anta att det inte är samma varvtal som är aktuella för olika motorer, det borde väl rimligen skilja en del =olika mjukvara!?!
Självklart är det så, det skiljer mycket. Men det är ju inget hinder för växlingsindikator. Man behöver ju bara anpassa med modellspecifika parametrar men grundprogrammet kan vara samma. Det finns gott om exempel på andra parametrar som skiljer i mjukvaran mellan olika modeller.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.