Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vangabo
Hej!
Jag har köpt en motor som sägs ha 230 hk med rätt grejer i och är en b230 med 530 topp som har en kg003 kam och toppen planad och lite moddad :) Då har jag ju fördelaren i blocket och inte vid torpedväggen om ni förstår mig.
Låt oss leka med tanken att jag skulle köpa en volvo 740 eller en 240 med b230F motor i. Då sitter de garanterat en 531 topp (rätta mig om jag har fel) med tändkablar och sånt vid torpedväggen.
Kan jag utan större ingrepp byta hela motorn men ändå köra samma saker med som finns med i b230 F ? Jag tänkter mest på placeringen av fördelaren som beskymmrar mig mest hur jag ska lösa det?
Och insprutet.
Har någon erfarenhet av detta och hur man ska göra?
av Amarace
En 740/240 har 530 topp som standard, 531 är "trim" (satt på FB/FX och nån annan tidigare).

Vad undrar du över med sprutet? Hur långt ett snöre är? :) Du måste ju skriva mer information för att få svar, alltså, vad är det för sprut påd en motorn du ska sätta i isåall?

(sen, 230hk med en topp som är lite moddad och kg003 kam, nja........)
Användarvisningsbild
av vangabo
Alltså fungerar det att sätta dit sprutet till den toppen och hur funkar det med tändningen? då fördelaren sitter monterad på blocket så att säga?
Ja med megasqare systemet så fick den upp 230 hk och då vet jag inte om blocket är borrat :P
Användarvisningsbild
av Marlboroman
vangabo skrev:så du menar att det i B230F motorn i 740 sitter en 530 topp och inte 531?
Precis så är det. Vanliga F har en 530.
Användarvisningsbild
av vangabo
Men rent praktiskt. Hur löser jag med att koppla in tändningen. ÄR de bara skaffa längre kabel ifrån tändspolen till fördelaren om den sitter i blocket istället för vid toppen?
Sen så sitter de väl givare å sånt med som ska i?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Varför vill du ha toppmonterad fördelare? Finns det någon praktisk förklaring. Om du har toppmonterad fördelare så måste du modda torpedväggen.

Mvh GK
av 240rally
Du kan gott och väl köra med den tändning och insprutning som sitter i den bil du tängker sätta motorn i.
Med dom grejerna som du beskriver (moddad 530 topp med KG003 kam) så blir det inte så värst mycket effekt, kanske runt
150hk och då räcker orginal grejerna till. Det du kan behöva göra är att ställa upp bränsle trycket något för bättre
körbarhet.
Användarvisningsbild
av vangabo
Jag ska inte ha en toppmonterad fördelare. Jag hade funderingar på att sätta ditt en blockmonterad fördelare i och med att jag har den motorn med en 530 topp och byta den ifrån en toppmonterad tex på en 740.. Men då vet jag att de kommer att fungera rent praktiskt.

Ja jo jag vet att den inte kommer levererar så många hästar med orginalsprutet. Men 150 160 hk hade räckt för min del. Och sen får jag nog ställa upp bränsletrycket. Men vad kan man göra för att få mer effekt ur den?
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?