Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Men vem sjutton köper en V70 och har några som helst raceambitioner. Sedan hänger faktiskt även XC70 i ordentligt även i kurvor, det är som sagt skillnad mellan hur det känns och huruvida bilen sitter kvar på vägen. Åker man av med en V70 på vanliga vägar har man ändå kört på ett sätt som inte är tillåtet och samtidigt är bevis på riktigt uselt omdöme. Man kör i ärlighetens namn inte snabbare med en 5-serie på vanlig väg, och knappast på bana heller för den delen. Skillnaderna är marginella.
av perhall
Håller med om att V70 kränger mycket och är rätt vinglig (även om det är klart bättre med R-designpaket). Men faktum är att V70II klarar högre hastigheter i undanmanöver än t ex en BMW e61 (som fick problem i TV:s undanmanövertester flera gånger). Precis som Steff99 påpekar så är känsla av säkerthet inte samma sak som säkerhet. V70II/XC70II är trygga bilar, men verkligen inget för den som gillar att raca. Inte ens en T6 R-design med 19" kommer ju i närheten av den körkänsla som en BMW 325i med 16" ger:)
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
En kompis till mig hade feta problem att hänga med med sin Ferrari 328 GTB på Mantorp, när den andre (Thomas Engelbrekt) körde en Volvo 744 GLT 16 valve, som han fövisso inte var ett dugg rädd om. Kompisen var mer rädd om sin Ferrari... Ferrarin knappade in på rakorna (drygt 115 hk starkare) men blev avhängd av Volvon i kurvorna.

Vem rankar en Volvo 744 som racerbil?
av Soulman
Jag förstår inte alls liknelsen att min framfart ska liknas vid att jag borde ha en racingbil. Det handlar om känslan att ha kontroll på bilen och att bilen gör som jag vill oavsett hastighet. Jag tycker inte att V70 ger mig den känslan och naturligtvis jämför jag ju med de bilar jag haft och den andrabil jag har idag. Som PH skriver så ligger den säkert kvar på vägen när det behövs men det känns verkligen inte så, därför blir det en lite jobbig inte särskilt avspänd känsla när det börjar gå lite fort.

Jag har provat med lite olika däcktryck. Vid 2,5kg kändes det faktiskt bättre, men den spårade som bara den och döläget i mitten kändes ännu större. Nu provar jag med 3,0 och det ger just den där flytande känslan av dålig kontakt med vägbanan. Däcken är original Pirelli Zero. Annat däck kanske ger en annan upplevelse.
av dst02
Enzo skrev:Men vem sjutton köper en V70 och har några som helst raceambitioner. Sedan hänger faktiskt även XC70 i ordentligt även i kurvor, det är som sagt skillnad mellan hur det känns och huruvida bilen sitter kvar på vägen. Åker man av med en V70 på vanliga vägar har man ändå kört på ett sätt som inte är tillåtet och samtidigt är bevis på riktigt uselt omdöme. Man kör i ärlighetens namn inte snabbare med en 5-serie på vanlig väg, och knappast på bana heller för den delen. Skillnaderna är marginella.
Håller helt med. Vi ska inte heller glömma att i Sverige bygger vi bilar att ta oss från a till b med som är praktiska och komfortabla på våra dåliga vägar, tyskarna bygger bil för status och med galenskap att köra så fort som möjligt.
av Soulman
Jag vill härmed dementera att V70 skulle vara en familjebil med ambitioner att vara lite premium. Efter 1500 mil irriterar jag mig mer och mer på att det är väldigt trång i baksätet med två barn och det knirrar och knarrar i alla möjliga delar. Bilens elektroniska funktioner lämnar mycket att önska. Lyckligtvis blev jag av med bilen för ett hyggligt pris men fortsätter bruka den som en företagsbil och det duger den till. Det finns naturligtvis några uppsidor och en är T4 motorn. Den gör ett riktigt bra jobb och är seriöst snål, ett snitt mätt vid pumpen är 7,5 i mycket blandad körning, som mest har jag kommit upp i 7,8 men också legat på 7,0. Att ens föreslå någon den 50.000kr dyrare D3 är rent lurendrejeri.
av Mccartney
Körde 400mil i min v70 2,5FT MY09 automat och jag har inget negativ att säga om den alls. Kört mycket i stadstrafik, landsväg och motorväg. Har kört på ett normalt vis enligt hastighetsskyltarna. Kan bara säga att bilen kändes perfekt i alla avseende speciellt komforten.

Har haft två stora schäfrar i bagaget och dem trivdes utmärkt. Kan vara att jag kommer från en volvo 745a...men v70 var perfekt i mina ögon.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har nog mest haft vuxna i baksätet, och det har fungerat bra i min XC70, som väl ska vara lika stor i det avseendet som V70. De fram får väl sitta väldigt långt bak om barn inte ska få plats i baksätet?

Däremot gnirkar det lite om min baklucka ibland. Det har jag förstått är ganska vanligt.
av perhall
Intressant att en V70II med 17" och std-chassi spöar A6, BMW 5-serie och Passat i undanmanövertest... men som sagt håller med om att känslan inte är på topp. Men säker är den. 5-seriekombin (förra mod, e61) har ju varit farlig i undanmanöverprov men känns säkrare...
/PH
av Gourmand
Racetwin2 skrev:Ja, många väljer tyvärr inte sportchassit för att de tror det är stötigt.

På S/V60 har man gjort det enda rätta och levererar bilen standard med "sportchassi" och har option "komfortchassi". Om man jämför med bilar för 10-20 år sedan så har alla bilar idag en mycket styvare chassisättning och det går mer och mer mot det hållet och tack vare bättre komponenter (fjädrar, dämpare och krängare) så har man lyckats bibehålla mycket av komforten ändå.
Det är just det man inte har lyckats med. Och det av den enkla anledningen att det inte går att kombinera särskilt framgångsrikt.
Detta trams med s.k. sportchassin och breda lågprofildäck har effektivt förstört många bilars komfort. Bullrigt, stötigt, högre förbrukning och svindyra däckbyten är resultatet. Man frågar sig varför biltillverkare allt som oftast vill marknadsföra sina bilar som "sportiga" ? Vi är många som föredrar att åka tyst och komfortabelt samt med en så låg förbrukning som möjligt. R-design är bara ett exempel av många på dumheterna, bara namnet är ju löjeväckande och dessutom på ett Volvoskåp !
På samma sätt har Audi förstört en stor andel av sina bilar. Dessa järnfjädrade pinoredskap till bilar har inte på vanliga vägar att göra och inte på andra vägar heller för den delen - några sportbilar blir dom aldrig. Varför inte satsa på det som man kan vara bra på istället, t.ex komfort och tyst gång ! Vi är många som uppskattar just det och inte låter oss påverkas så lätt av vulgära modetrender.

Jag tycker det är synd att många elbila[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]