Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej ! jag har en fråga, min 855 är en av dem som inte har något oljenivågivare . går det att sätta dit en på ett smidigt sätt ?
om kablen finns eller inte är inte några problem men frågan är finns "hålet" i motorn där den ska sitta ? tacksam för svar
goransson89 skrev:Jag har allvarligt talat aldrig hört talas om att det finns på en 850? Eller har jag missat nått här? :oops:

Då tror jag du har missat något :) ska finnas en lampa som de står low oil level på . verkar dock inte vara så vanligt. tror de är volvo nummer 9128142
men jag är inte helt 100 på hur o var den ska sitta
Man lär ju ha ett tråg med uttag för nivågivare. Men frågan är varför man vill ha en? Det finns ju skäl till varför volvo valde att bygga bort dem rätt fort. Det satt ju i en hel del bilar från fabik, men pga osäker funktion så vart det trassel och dem togs bort.
Okej , så uttaget sitter på själva tråget , isåfall så borde de gå att fixa ju.
en följd fråga på detta då . vid hur lågt tryck / hur lite olja i motorn borde lågt oljetryks lampan börja lysa ?
upptäckte en gång att det fattades ca 1,5 liter olja , motorn luktade lite "varm", men oljetrycks lampan lös inte.

någon som vet ?
Har du möjligen din instruktionsbok för din bil för där kan det nog stå. I annat fall om du inte får något svar inom rimlig tid här på forumet så får du försöka fråga på Volvo.

Allmänt sett är dom inte mycket att lita på. Jag kör taxi och vi har en stående order att kolla på stickan innan vi fyller olja då det ofta är falskt alarm och förare som inte kollat stickan har överfyllt med olja.
Teknisk övervakning kan nog vara bra men å andra sidan är det ju snabbt gjort när man tankar att även kolla oljan.

Mvh GK
turbosven skrev:vid hur lågt tryck / hur lite olja i motorn borde lågt oljetryks lampan börja lysa ?
upptäckte en gång att det fattades ca 1,5 liter olja , motorn luktade lite "varm", men oljetrycks lampan lös inte.
När den lampan tänds så brukar det kunna vara runt 2 liter olja kvar. Exakt vilket tryck den tänds vid har jag ingen aning om.
Förra bilen hade en period stora problem med att behålla oljan... Den rann mer eller mindre rakt igenom.. :( Oljetryckslampan tändes många gånger. Ligger man då på motorvägen utan chans att stanna så är det bara kasta i 4:an istället så ökar han i varvtal och även oljetryck :) Några få gånger fick jag även kasta i 3:an för att bibehålla oljetrycket till närmaste avfart så man kunde fylla olja.. Brukade gå i närmare 4 liter... Motorn höll många tusen mil till. Sålt bilen nu och har fortfarande kontakt med nya ägaren lite då och då, och han är helnöjd! Bilen hade gått 34 tusen när jag sålde den.

MEN! Jag rekomenderar INTE att köra vidare när oljetryckslampan lyser.. Jag och alla andra rekomenderar att ni bör stänga av bilen direkt!
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]