NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Sökte men hittade inte igen någon gammal tråd ang detta...

Någon som vet om det dykt upp en lösning på fenomenet där motorn bara tvärdör vid frikoppling på FlexiFuel-motorerna?
Har en V50, 1,8F från 09. Haft den sedan den var ny. Har varit på verkstan ett par ggr / år och påpekat detta fel ett antal gånger. Verkstan känner inte till detta fel och hittar inga felkoder. Har uppgraderat motorstyrningen ett par gånger. Näst senaste uppgraderingen blev bara värre, men nu är den tilbbaks i normalläge igen. :)

Skeppar iväg bilen snart då jag har fått för många kompisar på verkstan. Och så himla roliga kompisar är dom ändå inte. Dom tar betalt varje gång jag hälsar på dom. :(
Men det skulle vara kul att veta vad det är och vad lösningen på problemet är... skulle även vara kul att få den fixad innan den får en ny ägare.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
En snabb googling och jag hittade samma tråd, men tack iaf. :)

Har den senaste mjukvaran (11/10-2011), men den har inte hjälpt mig iaf.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Så de har inte lyckats kurera symptomen med sitt programmerings trix... själva felet verkar de i alla fall inte vilja ge sig på att laga. Troligtvis är det något/några saker som blir för kostsamma att byta ut...

OM jag hade ett så allvarligt fel som du, att motorn dör så skulle jag inte tveka en sekund utan kräva en ny bil, alternativt häva köpet. Det har du vid det här laget rätt till enligt konsumentköplagen. Tänk på att det kan vara livsfarligt om motorn dör vid fel tillfälle och servo för styrning/bromsar slutar fungera...

.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Sprickor i klädsel, motor som tvärdör när man trycker ner kopplingen, tomgång som spelar fickpingis, startproblem när den stått en kort stund... bara några få grejer som jag stört mig på under mina tre år som ägare.
Just det... glömde bort att jag bytt löprulle och remmar varje år också samt att bakändan känns som att den vill vara längst fram vid ojämn väg.

Jag försöker att inte vara bitter, men det här är nog den sista Volvon jag kommer äga på ett tag. Det känns lite onödigt att behöva chansbyta delar för att hitta felet. :)
Nu har jag bytt in bilen iaf, så jag väntar på leverans av en ny Honda. Sälja privat känns inte som en bra idé. Nu har iaf nya ägaren chans att få något på garanti.

Du har nog rätt.. hade jag inte beställt en ny bil samt haft tid och ork så hade jag nog bett dom läsa in bilen till iaf. marknadsvärde.
Det känns lite surt att ha så mycket fel på en ny bil... och då är jag ganska lindrigt drabbad om man jämför med vissa andra.

I övrigt har det varit en mycket bra bil med bra komfort och ändå lite sportig känsla. All elektronik har funkat klockrent. KeylessGo, aktiva xenon och parkerinssensorer som jag trodde skulle kunna vara största problemkandidaterna har inte strulat en enda gång. Det är med blandade känslor jag lämnar Volvo-träsket och kastar mig in i ett nytt träsk.
Jag tvivlar på att Volvo rycker upp sig nämnvärt i kinesisk regi, men nu kanske det finns pengar att åtgärda fel som dessa, om det är där det hänger.
av DavidC
Nu har du ju sålt din bil men...
Har haft/har samma problem med att den dör vid tomgång. Verkstaden (Bilia) regjorde nåt gasspjäll/hus eller vad det nu var och det hjälpte ett tag. Nu dör inte bilen längre men tomgången går ner och vänder på 500-600 rpm innan den stabiliseras. Trist att det verkar vara typfel.
av Rådlös
Hur dör den när man trycker ner kopplingen? Tvärdör eller bara varvar ner försiktigt och stannar?
Jag har en V70 2.0F -08, men har inte några sådana problem. Men jag har en hyopotes på, som jag ser det, något tänkbart fel.
Eftersom kopplingspedalen är kopplad till startfunktionen, man kan inte starta motorn om inte pedalen är nertryckt, i alla fall i min bil, så kan jag mycket väl tänka mig att det är någon glappkontakt eller dålig reläfunktion etc. etc, i pedalen som bryter av strömmen till motorn.
Att hålla på med nya program i styrdatorn och annat är ganska meningslöst om det är ett "mekaniskt" fel i en kringutrustning.

Detta är som sagt ett "höftskott" från min sida och jag har inget exempel att undersöka, men jag har jobbat en hel del med elektronikmontage m.m så jag hämtar lite erfarenhet från det området.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag måste inte trycka ner kopplingen för att starta motorn. Men är det kallt ute gör man det för att inte startmotorn skall behöva dra runt den kalla växellådan. Men det är kanske skillnad mellan V50 och V70.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag har kört med olika Ford etanolbilar sedan 2003. Jag har erfarenhet av flera 1,6 FFV och 1,8 FFV. Den senare är samma motor som sitter i V50 1,8F. Alla dessa ford-bilar jag kört har motorgången varit dålig på. Tjuvstopp, tvekan vid gaspådrag, ryckningar, osv har varit vardagsmat. När jag köpte den nuvarande bilen V70II 2,5FT och jämför motorgången så går denna helt utan problem på etanol. Motorstyrningen verkar vara mycket mer sofistikerad än Fordmotorerna. Kallstart, varmstart, accelerationer, dellast, hög fart, låg fart. Allt är ok och det finns aldrig någon tvekan eller tendens till dålig motorgång. Den är dessutom starkare på etanol än bensin. Jag tror helt enkelt att 1,8F-motorn inte anpassats lika bra till etanoldrift i sin motorstyrning som 2,5FT. Det gäller iaf Fordbilar.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]