Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, alla tips är välkomna. Dock måste packetet innehålla kablage för att dra in ström i kupén för en kupévärmare. Det är egentligen en kupévärmare som är orsaken till att jag letar efter detta från början, tänkte bara att det var dumt att installera endast en kupévärmare och strunta i motorvärmaren, lika bra att köra båda när man ändå håller på...
Notera att motorvärmartillverkaren inte tar något ansvar för att det kommer att fungera när man på eget bevåg går och installerar en slangvärmare. Både Calix och Defa lägger ner mycket krut på att ta fram fungerande motorvärmarlösningar för olika motorer och om dom har bestämt att det ska vara utanpåliggande strålvärmare så är det för att inget annat var möjligt på just den motorn.

Att montera slangvärmare på första bästa slang garanterar inte att vattnet börjar cirkulera och då går den inbyggda (ej utbytbara) värmesäkringen. En modern motor kan heller inte värmas hur som helst. Om det är -20C på en tempgivare och +40C på en annan vid startförsök kan man t.ex få felkoder och motorlampa eftersom datorn tror att det är något fel på en givare.

Om du lyckas få till en fulmek-lösning som funkar så grattis, men du behöver inte försöka få nåt på garantin om värmaren brinner av.

Jag tycker också det är konstigt att Volvo av alla biltillverkare inte sett till så det finns nåt bra ställe att montera en ordentlig blockvärmare på alla deras motorer. Deras motoringenjörer använder ju motorvärmare själva många månader per år och borde begripa hur viktigt det är.
JonB skrev:Tack för tipset Mali, ser ytterst intressant ut.

Perc; Farhåga noterad :)
Hej!
Jag köpte och monterade Calix sats med slangvärmare och kupéuttag förra året. Blev en slangvärmare då jag läst mig till att Volvos kontaktvärmare inte fungerar tillfredställande. Läste Mali's guide nu och den stämmer väl överens med hur jag gjorde på min V70 -01. Däremot satte jag kupévärmaruttaget på vänster sida, tyckte det blev en snyggare installation och den riskerar inte att vara i vägen.
Bild
Monterade dessutom fast kupevärmaren i mittkonsollen.

MVH Kim
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]