Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BOH
har en v70n -07 170hk funderar på att serva själv med olja och filter stift mm.minskar bilens värde utan verkstadstämplar även om jag dokumentera allt som jag gör själv?jag vet att jag går miste om uppdateringar men tänker lämna in bilen vid större service typ kamrem och den uppdateras välll då.B-O
Ska du behålla din bil ett bra tag och vet vad du gör när du servar, då sparar du in en hel del pengar varje gång du servar bilen och du vet vad som blir gjort. Kommer du sen till en handlare och ska byta in din bil så ser det givetvis bättre ut med stämplad servicebok, men ju äldre bilen blir dessto mindre blir skillnaden.
Gör en kalkyl på hur länge du planerar att behålla bilen och vad du tror att du kommer att köra under den tiden, för in kostnaden för service hos Volvo för dom kommande intervallerna. Ska du vara riktigt noggrann räknar du upp kommande servicar några procent. Sedan gör du en likadan beräkning på servicekostnad beräknad på bara material + ev. GDS hall hyra och uppdatering. Skillnaden på kostnader för service får du jämföra om det är en stor skillnad på försäljningspris för bil servad av dej eller Volvo, dom kanske tar ut varandra. Du kan ju ta med i kostnaden om du gör jobbet att du gör ett M-test som klart och tydligt visar hela bilens skick, inte bara motorn. Ett M-test med bra resultat är nog det bästa försäljningsargument du kan ha på en bil. Jag har själv gjort några på mina gamla taxibilar som jag sålt privat då jag inte bytt in dom vid en ny bilaffär + att jag lämnat in dom för en rekond. Det har alltid varit mycket uppskattat och det lönar sej och du kan stå på dej för det pris du vill ha. /Clas
Hur gammal måste bilen vara föra att få göra en "nice-price" service hos Volvo?
av TomasL
BOH skrev:har en v70n -07 170hk funderar på att serva själv med olja och filter stift mm.minskar bilens värde utan verkstadstämplar även om jag dokumentera allt som jag gör själv?jag vet att jag går miste om uppdateringar men tänker lämna in bilen vid större service typ kamrem och den uppdateras välll då.B-O
Du skriver att du går miste om uppdateringar som då ingår i 2.0 servicen men på en så pass "gammal" bil som du har så sker det inte längre någon utveckling av några mjukvaror.
Dom fel som har funnits har rättats till för några år sedan. Så har din bil varit inne på en 2.0 service förut så har du redan till 99% säkerhet redan dom senaste mjukvarorna och det kommer också med 99% säkerhet inte att komma någon ny heller. Detta med 2.0 och uppdateringar är mest ett försäljningstrick för att locka kunder.
Detta är ju endå ganska okomplicerade grejer så det finns inte så mycket "buggar" att rätta till. Skillnad är det om man köper en ny bil idag med lite utrustning i. Där kan nog utvecklingen/buggfixar hålla på att komma under en längre tid.
Hade min 05:a inne på service förra veckan och sedan förra servicen för cirka ett år sedan hade det kommit uppdateringar iaf så visst utvecklas fortfarande programvarorna även för "gamla" bilar. Sen så får man även förlängd Volvo Assistans vid service hos Volvo, går ju förvisso att ordna via andra försäkringar.

Hur som helst om du ska serva själv så försök få tag på Volvos serviceprotokoll, på så vis kan du gå igenom samma punkter som en verkstad skulle ha gjort plus att det ser bättre ut även om man gjort servicen själv. Ifyllt protokoll tillsammans med kvitton på inköpen tycker jag verkar vettigt och ger nån form av signal att ägaren faktiskt skött om sin bil och är ordningssam av sig. Kanske lite onödig överkurs men å andra sidan är det inte så ansträngande att fylla i heller. :)

Sen så ska man vara medveten om att endel köpare helt enkelt skippar en bilaffär om serviceboken inte är stämplad samtidigt som endel inte bryr sig om det, så med rätt köpare behöver det inte bli ett så mycket lägre värde om ens något beroende på hur länge du ska ha bilen. :)
jag har laddat hem service protokoll så jag kan följa det .någon som har tips vilken olja man ska tippa i Volvo har slagit i castrol Longlife i den ska man fortsätta med det? Eller finns det annan bra olja att slå i ?
Biltema säljer longlife olja med följande spec. ACEA A5/B5. Många kanske reagerar på "biltemaolja" men den oljan uppfyller dom specen. Sen är det många som säger att biltema är samma som statoil-olja och det finns väl inte så många oljebolag i världen.
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]