Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thor86
Detta ska verkligen bli intressant och se hur det utvecklar sig.

Dock är det synd att det blir med momentomvandlarlåda, i och för sig de kanske kan få till så den har lock-up på varje växel men det kanske är lite för mycket att hoppas på.

Är det någon som har koll om det även blir en växellåda till bakaxel och elmotor?

Är det någon som har koll på hur fort den går med enbart eldrift? Samt hur långt man kommer på ex 80km/h, 90km/h osv med enbart eldrift landsväg?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:Lägger till en sak:

En förkrossande majoritet av alla bilresor är under 5km. Tänk er in i situationen att alla bilar byttes ut mot laddhybrider och att laddstolpar fanns överallt...
Då skulle elförbrukningen fördubblas och vattefall skulle behöva köra sina brunkolsverk i tyskland på maxgränsen till vad de kan producera.
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:

En förkrossande majoritet av alla bilresor är under 5km. Tänk er in i situationen att alla bilar byttes ut mot laddhybrider och att laddstolpar fanns överallt...
Då skulle elförbrukningen fördubblas och vattefall skulle behöva köra sina brunkolsverk i tyskland på maxgränsen till vad de kan producera.
Det tror jag inte. Finns alltid överkapacitet under natten i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:

Det tror jag inte. Finns alltid överkapacitet under natten i alla fall.
Laddhybrider har har små batterier och skall laddas så fort man parkerar. Precis som du säger "och att laddstolpar fanns överallt", det innebär att man inte bara laddar under natten utan det sprids ut över hela dygnet. Medelbilen rullar ju runt 1500 mil per år = 40 km/dag och är majoriteten turer under 5km som du säger så innebär det ju ca 8 st turer per dag och bil.

Och om du nu skulle lyckas ladda elbilarna bara över natten så skulle det innebära att vattenkraften skulle får gå 100% hela dygnet (och inte bara just under dagen) och då skulle du snabbt tömma vattenmagasinen ock lik förbannat behöva producera den el som fattas på annat sätt.

Tyvärr är det faktiskt elbrist i Europa och alla länder är sammankopplade i samma "grid", förbrukar jag 10kWh extra idag kan den inte säljas till tyskland och de får gasa på sin brunkol lite extra.

Elbilar och laddhybrider är väl kanon, men inget är bättre än hur hela kedjan ser ut. (samma sak med etanol, rapsolja, biodiesel, cocosolja osv inget är bättre än hela kedjan), Det behövs en massiv utbyggnad av 100.000-tals vindsnurror över hela landet omedelbums och förbättringar och utbyggnader av vattenkraften redan nu. Jag hoppas verkligen inte att mijövännerna kommer att sätta sig på tvären mo vinsnurror och älvbyggen nu också.
Användarvisningsbild
av crumpets
B20, du har rätt i princip men är det verkligen miljömuppar som brukar ställa sig emot vindsnurror och vattenkraftverk?

Jag skulle nog vilja titulera mig miljövän och min uppfattning har alltid varit att det är bondläpparna i obyggden som ställer sig på tvären vad gäller den sortens utbyggnad.
Fast man kanske inte ska låta tråden glida in på sidospåret vem som generaliserar bäst :roll:
av Thor86
DN har gjort en kortare provkörning av en prototyp

http://www.dn.se/motor/nyheter/bekvam-t ... laddhybrid

Enligt artikeln kommer de första bli levererade i slutet av 2012 och den kommer kosta från 450 000sek

Den ska för övrigt kunna göra 100km/h på enbart el.

Ett förtydligande angående 0,19l/milen i EU mix så är det enligt EUmixen för laddhybrider, den körs 3ggr, 2ggr på el och en gång på diesel och sen snittet efter det, men där borde de även ange hur mycket el den har förbrukat :roll:
Användarvisningsbild
av crumpets
Hmm. Mao skulle 66% av resmilen vara under 6 mil.
Hm.
Säg att jag bor 5 mil från jobbet, det blir 10 mil per dag. Förutsatt att det finns laddstolpe på jobbparkeringen bir det alltså 50 mil i veckan. Varannan vecka åker jag till landstället, 30 mil enkel resa. 24 av dessa på diesel. Mao 48 på diesel och 2*50+12=112 på el.
Ganska nära deras antagande ändå.
av XC60
Någona som hört mer om laddhybriden än att den ska komma under slutet av 2012?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18
Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Angående krok, alla bilar har ju en väl[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]