- sön 13 nov 2011, 15:51
#587029
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Hej på er.
Skapar en ny tråd då mina problem inte passar D2 tråden.
Bilen har nu rullat ca 17660mil.
Har alltid legat på faktiska 0.7l per mil i snitt när jag väl tankat upp bilen. Färddatorn visade då runt 0.55-0.6. Har vart så i ca 500mil. För några dagar sedan har jag börjat hålla mer koll på förbrukningen så samtidigt som jag började hålla koll märkte jag att efter den senaste regenereringen av DPF så sjönk förbrukningen ner till 0.4-0.5 vilket är kanon.
Så i förrgår började förbrukningen gå upp igen. Nu vid motorvägskörning vid konstant fart 90-100km/h så drar den allt mellan 0.7 och 0.9 och det är inte riktigt så bra. Samtidigt känner man småryckningar då och då. Speciellt på jämnt gaspådrag.
Bilen är pigg och accelererar bra som den skall och den är inte trött på något sätt (ännu).
Innan motorn är kall så ligger förbrukningen 0.35-0.55. Precis innan motortempen når dess fulla arbetstemperatur känner man hur det rycker till snabbt i bilen och förbrukningen drar upp till minst 0.7 konstant. Går inte att få ner den ens om jag kör i 40-60km/h på valfri växel. Och motorvägen drar den över 0.8.
Så håller man koll på färddatorn hela tiden så kan man ibland se att den rasar ner till 0.4-0.5 igen men för att efter några sekunder gå upp till över 0.8 igen.
Så här har det faktiskt inte varit förut så nu måste jag ta tag i detta misstänker jag. Kollade idag och då var senaste regenereringen för 12.1km sedan. Skall ta och kolla igen när min laptop har laddat upp sig. Körde några mil idag så den borde inte ha regenererat igen hoppas jag.
Om bilen regenererar för ofta/mycket/länge, vad är dem vanligaste orsakerna till detta? Additivet är slut? Vid 18.000mil så skall ju additivet fyllas på och jag är bara 400mil ifrån.
På min gamla V70 så var det fel på luftmassemätaren som det var fel på när jag hade ryckningar osv. Dock gick det inte att mäta upp felet för felet var aldrig konstant samt att värdena verkade alltid vara bra. Gjorde då testet att helt enkelt koppla ur kontaktstycket till den. På så sätt fick hittade jag felet på den delen.
Går det att göra så på dessa nyare bilarna också? Koppla ur luftmassemätaren å se om det hjälper?
Funderar på att lämna in bilen 400mil i förväg för service för 18.000mil och se om det kan hjälpa.
//Kensy
Skapar en ny tråd då mina problem inte passar D2 tråden.
Bilen har nu rullat ca 17660mil.
Har alltid legat på faktiska 0.7l per mil i snitt när jag väl tankat upp bilen. Färddatorn visade då runt 0.55-0.6. Har vart så i ca 500mil. För några dagar sedan har jag börjat hålla mer koll på förbrukningen så samtidigt som jag började hålla koll märkte jag att efter den senaste regenereringen av DPF så sjönk förbrukningen ner till 0.4-0.5 vilket är kanon.
Så i förrgår började förbrukningen gå upp igen. Nu vid motorvägskörning vid konstant fart 90-100km/h så drar den allt mellan 0.7 och 0.9 och det är inte riktigt så bra. Samtidigt känner man småryckningar då och då. Speciellt på jämnt gaspådrag.
Bilen är pigg och accelererar bra som den skall och den är inte trött på något sätt (ännu).
Innan motorn är kall så ligger förbrukningen 0.35-0.55. Precis innan motortempen når dess fulla arbetstemperatur känner man hur det rycker till snabbt i bilen och förbrukningen drar upp till minst 0.7 konstant. Går inte att få ner den ens om jag kör i 40-60km/h på valfri växel. Och motorvägen drar den över 0.8.
Så håller man koll på färddatorn hela tiden så kan man ibland se att den rasar ner till 0.4-0.5 igen men för att efter några sekunder gå upp till över 0.8 igen.
Så här har det faktiskt inte varit förut så nu måste jag ta tag i detta misstänker jag. Kollade idag och då var senaste regenereringen för 12.1km sedan. Skall ta och kolla igen när min laptop har laddat upp sig. Körde några mil idag så den borde inte ha regenererat igen hoppas jag.
Om bilen regenererar för ofta/mycket/länge, vad är dem vanligaste orsakerna till detta? Additivet är slut? Vid 18.000mil så skall ju additivet fyllas på och jag är bara 400mil ifrån.
På min gamla V70 så var det fel på luftmassemätaren som det var fel på när jag hade ryckningar osv. Dock gick det inte att mäta upp felet för felet var aldrig konstant samt att värdena verkade alltid vara bra. Gjorde då testet att helt enkelt koppla ur kontaktstycket till den. På så sätt fick hittade jag felet på den delen.
Går det att göra så på dessa nyare bilarna också? Koppla ur luftmassemätaren å se om det hjälper?
Funderar på att lämna in bilen 400mil i förväg för service för 18.000mil och se om det kan hjälpa.
//Kensy
Senast redigerad av 6 timebandit, redigerad totalt 0 gång.


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986