Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rob1
Hei !

Har en Volvo v70 2,4 turbo diesel som er litt rar for tiden....

I motbakker er det ikke det draget/effekt som har vært tidligere.
Når jeg tråkker litt ekstra etter kommer det en sort sky med eksos (kun med det samme).
Får opp en gul varsel trekant i displayet, og beskjed om at motorservice erfordras.
Feilkoder funnet med BRS sin feilkodeleser er:

ECM 6805

ECM-6805 Boost pressure control. Faulty flow
ECM-6805 Turbocharger (TC) control valve, boost pressure fault. Pressure too high
ECM-6805 Turbocharger (TC) control valve. Pressure too high. Permanent/Intermittent fault

Noen forslag til hva jeg skal gjøre?
Er det noen "vanlige" ting som kan gjøres?

:-O)

Rob
av hammerin
Jag vet inte hur det ser ut på en D5 men på min 2.4T så sitter den med ett clips på luftburken med 3 st slangar och en elkabel anslutna till. Tar ca 2 min och 46 sekunder att byta :lol:
av Rob1
Er det noen som kan hjelpe meg med å finne delenummer/navn på denne ventilen?

Volvo der jeg bor er overhodet ikke hjelpsomme......skulle nesten tro at de ikke vil selge deler.....
av oldtimersmc
Är helt säker på att det är en skitig LMM som du har problem med, har haft exakt samma problem och som tur var så hade jag 2 st likadana bilar så jag slapp att köpa en massa olika saker ex turbo control valve
LMM= luftmassemätare
Try to clean the LMM!
Lätt jobb bara att skruva lös och använda sprit och topps + om möjligt så lite tryckluft.
Sen djävlar blir det åka av :D
av oldtimersmc
Här kommer ett urklipp från min tråd angående ECM-6805 =P1238

Re: V70Ltt-99 rycker vid ax och konstant last typ "stuper"
av oldtimersmc lör 06 nov 2010, 02:47

Japp då så skall vi försöka att sammanfatta
! jag fick problem med diverse felkoder ex P1171 och någon annan som jag inte kommer ihåg nu + att motorlampan tändes och bilen gick illa då den var kall. Rådet blev "byt tempgivate" kollade den lite så där men misstänkte i stället Lmm.
Letade upp en dito för ett (skulle det visa sig) allt för billigt pris och ersatte den gamla med denna, de gamla felkodrena försvann och jag fick nya (här startar denna tråd) sammtidigt så får jag problem med ABS detta är på intet sätt knytet till detta problem men det splittar mitt focus.
börjar felsöka först på turbo kontrol ventilen som skall vara den som ger(har en v70t till så jag växlat utan resultat) P1238 och även en läcka på laddluftledningen ger denna kod, kollar med "läckspray" och sedan med rökampuller och är säker på att det inte rör sig om läckage på tryckröret som flera svenska och utlänska forum anger.
Har ständigt P1238 + att vid endel tillfällen även P1172 och blödder vid fullt ax en helvetes dålig tomgång vid kall motor så tempgivaren är misstänkt även den.
Har problem med att bilen inte har någon ork vid ax och går ryckigt både vid ax och på flytgas+ P1238 i stort sett hela tiden
Byter stift (välbehövligt) bilen går MYCKET BÄTTRE men INTE BRA
Innan detta så är jag helt övertygad om att mina problem handlar om spjällhuset och rengör detta och tomgången blir bättre, men inte bra.
Beställer ett nytt men är inte säker på att det är rätt så jag testar visdare. Misstänker turbotrycksgivaren men är inte säker vet att koden pekat på främre lambdan men tror bara att det är en symtom och inte en orsak.
Tänker på en gammal tråd där Pettson påpekar att Hur började det...
Går till ruta ETT
Och plockar fram min gamla LMM och gör ren den med topps och el-spray monterar och bilen går... lilla men så småningom så kommer den...
Och nu så står jag här med ett nytt VOLVO orginalspjäll med gul ettikett och ett leende på hela kroppen och bara bugar inför hjälpen och alla som följt tråden!!!
TACK jag har lärt mig massor som jag gärna delar med mig av och hoppas att ni andra har hått en hint om vad som kan fattas er bil.
Vi hörs Vänligen Per Gustafsson Kristinehamn
Amason 61,142 -68, Valliant -64,Dodge Dart GT-66, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69, 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW 323I 79, Camry-84, 343 -84, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 01 Oldsmobile Delta88 cab455 70 Mustang GT Cab V8 -05 V702.4d my10oldtimersmc
Uppkörning

Kör: V70II2,4D-10 V70lt-01 MustangGT v8cab-05
Personligt meddelandeE-post
av Rob1
Hei !

Er omsider kommet hjem igjen etter en tur på jobb...

Har byttet VNT ventilen, men samme resultat....
Har også gjort luftmengdemåleren ren (LMM) men får nå feilkoder også på denne....

Noen tips?
(håper på kjappe svar da jeg muligens må reise offshore igjen snart....)
av johanzzon
Hej!
Har samma problem på min XC-70 -04 aut, Larmar motorservice erfodras när man drar på från 1 eller 2 vxl och när den sen ska lägga i 4an larmar den o bilen blir orkeslös. Lämnade in bilen till volvo som bytade främre motorkudde (30680751), fick tillbax bilen med samma problem, lämnade åter in bilen och dom bytade tryckgivare inloppsluft (8677288) betalade och upptäcker att bilen har samma problem fortfarande när jag kör från verkstan. närmr 5000kr fattigare så vill jag inte lämna in bilen fler gånger för att dom kör uteslutningmetoden och bara byter delar.
Felkoderna som syns är ECM-2503 och ECM-6805. Det konstiga är att du kan bara få fram larmet om du kör bilen hårt
5 första mionuterna från det du startade den senast...varm eller kall spelar ingen roll men det är känsligare/felet uppkommer oftare nu när det är kallt ute känns det som. Läste lite på forum och bytade även dieselfiltret (sånt insatsfilter) men utan resultat. bilen är ej chippad och servad regelbundet efter bok. 24000mil nu!
Någon som har några tips?

/David

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]