len skrev: /.../Normalt för "alla" halogen är : 55W - 900-1200lm - 2700K/.../
En 55W H7 (med 12V märkspänning) som ska bli godkänd enligt reglementet och ska E-märkas för bruk i fordon på allmän väg ska avge 1350-1650 (1500 +/- 10%) lumen i ljusflöde vid testspänning 13,2 V och får då maximalt ha en elektrisk effekt på 58W. Om man har spänningsfall och en godkänd H7-lampa drivs på 12 V istället för på 13,2 V så erhålls ca 1100 lumen ljusflöde. Detta förhållande att ljusstyrkan (och färgtemperaturen) sjunker vid lägre spänning gäller alla glödtrådslampor.
len skrev: Specialare med speciell fästmodul : H7 - 94W - 2300lm - 6000K. Blir "xenonlook" och mer ljusflöde, men olaglig.
Vem tillhandahåller en sådan lampa? Osram har t.ex. en icke E-märkt H1 med klart glas på 100W som avger 2600 lumen och 3200K. Det är ju jämförbart om man tar hänsyn till färgtemperaturen. Det finns inga halogenlampor där glödtråden i sig avger det mesta av sitt ljus med 6000K i färgtemperatur om de ska hålla någon användbar tid. Genom färgfilter kan men filtrera bort vissa våglängder av ljuset så önskade våglängder framhävs. Men då förlorar man totalt sett i ljusstyrka eftersom vissa våglängder absorberas i färgfiltret. Ja, H7 på 94W uppfyller inte kraven i reglementet och kan därmed inte E-märkas. Den blir då olaglig att användas i fordon på allmän väg. Det krävs också att man drar grövre kablage och separat relä för att lampor med så hög effekt verkligen ska ge mer ljusflöde. Endast 15% spänningsfall halverar i princip ljusflödet från en glödtrådslampa. Hög effekt innebär högre ström som ger högre spänningsfall.
len skrev:Så är det skrivfel från Osram eller har dom kommit på något som ingen förstår att använda?/.../
Osram och de andra stora tillverkarna som tillhandahåller E-märkta lampor skulle aldrig riskera att få problem med godkännandet enligt reglementet med den stora produktvolym de har. De skulle bara förlora på det. De har dessutom sannolikt stora resurser i egna ljusmätningsutrustningar för att på ett rimligt säkert sätt fastställa t.ex. ljusflödet. Därför är uppgifter från dessa tillverkare mer trovärdiga än från en tillverkare i Kina som producerar icke E-märkta lampor som inte ens fysiskt är utformade enligt reglementet som gäller på den marknad de ska säljas. Oavsett trovärdigheten får man dock använda dessa lampor i fordon som inte brukas på allmän väg. En anmärkning i sammanhanget är att Osram anger det normerade ljusflödet för varje lamptyp. Dvs. de har samma uppgifter för standard, cool blue, Night Breaker, osv. Men så länge som de är E-märkta ligger de inom 1350-1650 lumen för H7.
len skrev:/.../Frågan var ju från början om hir var något bra eller ej. :mrgreen:
Nej, HIX är sannolikt inget att ha.