Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag är helt ny här och har inte så mycket kunnskap av bilar.
Mitt problem är att dumm som jag var så skulle jag "bara" flytta bilen två meter och startade bilen kall och stängde av den efter 15-30 sek.
Förra ägaren sa att man inte skulle göra så med denna bil för då blir motorn sur och går inte att starta.
Men för det ögonblicket hade jag totalt glömmt vad han hade sagt och nu är problemet ett faktum.

Motorn är en 2,5 GLT och jag har tagit bort tändstiften och torkat dem. Sedan har jag nu låtit bilen "avdunsata utan tändstift i med inget bättre resultat.

SÅ! Vad ska man göra?

/Andreas
Jag hade en 855 GLT i 12 år och lärde mej snart leva med problemet.
1. flytta inte en kall bil
2. om du måste flytta, kör eller låt motorn gå till motortempmätaren åtmonstone kommit halvvägs.
3. När jag ändå hamnade i den situation du är i nu, så lät jag starmotorn gå tills bilen startade. efter 5-8 sek började jag trampa lätt på gasen och sakta gav jag mer och mer gas tills den startade med mycket ryckig gång och mycket rök. Det kunda ta upp till en minut innan bilen startade. Avbryt inte utan kör startmotorn ända tills bilen startar. Om batteriet verkar ta slut, så ska du givetvis avbryta och ladda bateriet eller ta hjälpstart med startkablar.

Bilen köpte jag 96 då den var ett år gammal och då kände åtminstone inte min ÅF till detta problem.
Volvo sa att jag riskerade att skada Lambdasonden om jag startade enligt 3. men de första 13 åren fungerade den fint i alla fall trots flera sådana starter i början, men som sagt så är det bästa att undvika denna situation.

Lycka till!
Eller koppla ur spridarna, ta bort tändstiften, i med en gnutta olja i varje cylinder, i med tändstiften, kör startmotorn tills kompet kommer tillbaka, koppla tillbaka spridarkontakterna och starta motorn! Nu har du två val i alla fall!
Lättaste att göra om du har tillgång till annan bil och bogserlina är att bogsera igång bilen. Den kommer gå som en påse nötter första minuterna men sen kommer den gå bättre :) Annars gör du som Taxi säger.. För mig funkade det INTE att bara nöta på starten... Försökte länge,länge men det gick alldrig. Jag bogserade jämt igång den :)
av *pettson*
Taxi förespråkar inte att bara nöta på starten. Det ska i ett par matskedar olja i varje cylinder. Efter bara 3-4 motorvarv är kompressionen tillbaka. Då är det bara att sätta tillbaka sladdarna och starta som vanligt. Istället för att bogsera och få ännu mera bränsle ut i katalysatorn.
Det är inte bara 850 som har problemet. En polare till mig som har en BMW (rak sexa) drabbades av precis samma sak. Det som händer vad jag förstått är att när man kallastartar och kör en kort bit så blir det liggande bensin i cylindrarna. Den löser upp oljefilmen så att man får i princip noll komp. Det är därför man ska ha i en matsked olja så att man får kompression igen.
erikn skrev:Det är inte bara 850 som har problemet. En polare till mig som har en BMW (rak sexa) drabbades av precis samma sak. Det som händer vad jag förstått är att när man kallastartar och kör en kort bit så blir det liggande bensin i cylindrarna. Den löser upp oljefilmen så att man får i princip noll komp. Det är därför man ska ha i en matsked olja så att man får kompression igen.
Det är därför man alltid ska spara den gamla tjäraktiga oljan från senaste oljebytet i en burk vid reservhjulet.
Man vet aldrig när den kan komma till pass :idea: .
Nästa elbil från Volvo?

Jag tvivlar dock inte på att man har gjort […]

Tack för tipset. Den sitter korrekt. Har &aum[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det ser ut som röret för bromsvätsk[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]