Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
M A O för bra för att vara sant.
Men ger iaf 35% men ljus än en motsvarande halogen 4% ökar till 5.4% = + 35% om det uppgivna värdet är korrekt
Användarvisningsbild
av Camel
len skrev: halogen: 65 W, 3000 K, 1300 lm
En icke E-märkt Osram H7 ger 2100 lumen vid 65W och 3200K som jag skrev ovan
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Tanken var att sätta dom på helljus men håller med om att det klart och tydligt är en glödtråd i mitten. Sen är ju frågan om bilderna i annonsen är så ärliga. Det visar sej väl om det dyker upp mer info framöver.
Användarvisningsbild
av Camel
oldtimersmc skrev:Men ger iaf 35% men ljus än en motsvarande halogen 4% ökar till 5.4% = + 35% om det uppgivna värdet är korrekt
Som jag skrev tror jag inte ett skvatt på det eftersom färgat filter tar bort en del av ljusflödet.
av oldtimersmc
Camel skrev:
oldtimersmc skrev:Men ger iaf 35% men ljus än en motsvarande halogen 4% ökar till 5.4% = + 35% om det uppgivna värdet är korrekt
Som jag skrev tror jag inte ett skvatt på det eftersom färgat filter tar bort en del av ljusflödet.
Jag håller med dig helt och hållet
Köpte ett par lampor till min Mustang från US (pga det inte var så lätt att hitta sådana i Sverige kommer inte ihåg betekningen) dessa påstogs vara Xennon lampor men det är helt vanliga blåa halogen lumor
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Så detta är en modern tolkning av halogenlampa a´la Kina formad som barbapappa? Man kan ju undra vad dom kostar på "hemmaplan" när dom tycker att vi ska betala nästan 600 spänn med frakt.
Användarvisningsbild
av Camel
TotanTotan skrev:Så detta är en modern tolkning av halogenlampa a´la Kina formad som barbapappa?
Ja, kineserna kunde inte trolla denna gången heller... :wink:

Köp en optimerad kvalitetslampa av bra märke t.ex. OSRAM Night Breaker eller Philips X-treme Power.
Se till att ledningar etc. är i god kondition så att spänningsfallet blir litet. Det har stor betydelse för ljusflödet. Se här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p583014

Eller köp en lampa av känt märke med lite högre effekt t.ex. Osram 65W. Köp inte lampor med hög effekt typ 100W, de drar så mycket ström så att om man inte byter till grövre ledningar och separata reläer så blir ljusflödet inte så mycket bättre pga ökat spänningsfall.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p583091

Köp aldrig halogenlampor med färgat glas eller onaturligt högt K-tal. De ger sämre ljusflöde.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Lutar nog åt Xenon men jag kan inte bestämma mej för vad? Funderar på 55W-6000K men ska man köpa för 500 kr av utbudet på Tradera eller 1000 kr på Tradera eller någon annanstans. Gör det någon skillnad eller måste man upp högre i pengar? Eller är allt i slutändan samma kvalitet?
av pwassvik
TotanTotan skrev:Så detta är en modern tolkning av halogenlampa a´la Kina formad som barbapappa? Man kan ju undra vad dom kostar på "hemmaplan" när dom tycker att vi ska betala nästan 600 spänn med frakt.

Ja du 8-10 dollar får jag fram...
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Är det va man kallar fet blåsning eller? Vi dumma västerlänningar med våra pimpade bilar :???:

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]