Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av G.S.O.N
Som sakt köpt mig ida en 850 GLT -92 allt är frid åå fröjd med den, förutom att automatlådan är skrot. Föra ägaren sa att de hade kommit in kylarvatten i lådan och de hade haft söner lammellerna då fundera ja på va nya lammeller kan kosta eller om nån har en annan teori om vad de kan va backen funkar men inga anndra lägen i lådan. behöver ett snabbt svar
av snurbo76
hej börja med o kolla felkoder. kolla sen hur oljan ser ut ser den hemsk ut
så kan du ju testa o skölja igenom den med 10 liter ny atf. hjälper inte det så är nog de bästa o hitta en beg låda skulle jag tro.
tror inte de e så smidigt o byta lammellerna i en 850 låda eftersom volvo själva inte ensengång har några sprängskisser på dom lådorna dom bara byter lådorna o skickar iväg dom.
men de kan ju vara något med en solinoid o dom går ju byta eller läges givaren uppe i spaken. men kolla felkoder först o främst
av G.S.O.N
Kollade fel koder han säger inget. oljan ser ut som kaffe sump ska bytta den.
Om de skulle va solenoiden så borde de väll komma en felkod tycker ja
av snurbo76
Ja du! testa är värt köp billig atf på biltema eller nåt. jag har själv suttit i precis samma situation som dig. det värsta är att lådan e ju så korkat konstruerad så filtret går inte att byta ut..... min olja såg ju ut som din gjorde och jag sköljde igenom med ett par dunkar och lådan hoppade igång allt fridofröjd i 20 mil sen bara slutade den driva när jag skulle till jobbet en morgon kom ingenstans. då hade mitt filtret slagit igen och lammellerna hade tydligen hunnit slira lite när oljetrycket skönk så oljan var kolsvart men jag lyckades (tror jag) och trycka atf bakvägen genom filtret. skölde den igen sen och sen har den gått har väl kört 100 mil nu och oljan håller sig fin än monterade även ett externt oljefilter på slangen till oljekylarn för o spara på filtret i lådan. solinoiderna kan kärva utan du får felkod bilen kan bara känna av om det är brott i nån av dom.
Men jag tycker du ska börja med och köra igenom den med ny olja o se vad som händer beror sig på lite hur förra ägaren gjorde när lådan la av
höll han på o gasa o slira sig fram så e nog lammellerna totalt uppbrända men stannade han direkt så kan den ju klarat sig med lite flyt

En fråga bara blinkar pilen i instrumentet för vinterläge?
vad har du för lådnummer1208###?

lycka till
av G.S.O.N
Nej pilen lyser inte. Ja prata med en kille här i Karlstad han sa att om de kom in glykol i lådan som i mitt fall så kan det ha bildats som en hård hina över lammelerna som gör att den inte driver och ja ska skjölja lådan med disel för de skulle få de att släppa kan de finnas någon risk med att fläska i ett par liter disel i lådan. ATF olja köpes på FELTEMA för ur skjälgning sen blir de någon dyrare varijant när ja ser att funkar. Jag vet inte hur föra ägaren har kört med den vid det tillfälet han gav sig (I) men ja har inte kört mer än in i garaget (D)
av snurbo76
hej vet inte om du ska skölja den med diesel jag tänkte det många gånger med men alla avrådde mig för att gummit i packboxar o diverse tätningar skulle svälla sa dom. näe köp billig dex2 olja på biltema o lossa oljereturen mellan kylarn o lådan sen bara starta bilen o skölj egenom tills de kommer fin olja men töm ur den gamla sörjan genom bottenpluggen först sen när det kommer fin olja så kör igenom några liter dextron 3 olja och fyll på med dex3 till rätt nivå sen och håll tummarna
hej svejs lycka till
av G.S.O.N
¨Jag skjöljde lådan igår och det var en blaning mellan Oboy och klimpsoppa som kom ur lådan "hmmm inte konstigt han inte driver tänkte jag" ialla fall så börja ja kolla på bittarna som kom med den gammla olja ur och insåg att de inte va olja som hade klumpat sig utan lammelbittar. skjöljde lådan med 15 liter dex 3 olja ialla fall och han börja faktis driva "mer än tidigare" tog meig en prov tur och när han skulle växla från 2-3 så kändes de som hela bilen skulle skaka sönder, körde in den i garaget igen och skulle titta till olja då rök det från lådan och lukta som en blandning av rötten kebab och lammeler och i samma veva så börja pilen blinka så en nästan kunnat får epelesi.

TROR DET FÅR BLI EN NY LÅDA FÖR MIN DEL
av snurbo76
Hej! ja tyvärr låter det ju som att den är kass... men det kunde ju ha gått
med en skölning jag har ju fått skölt min 2 gånger nu fast nu verkar den funka ok. om pilen blinkar så går den på nödläge och då har du förmodligen felkoder också fast å andra sidan så kvittar det nog om du har lammell bitar som åker runt...
leta på skrotar o på blocket finns endel kolla bara så 1208### nr stämmer det ska tydligen vara viktigt. om jag skulle åka på o byta min så skulle jag nog riva isär den gamla har hittat lite sidor på nätet som har delar o se om man inte skulle kunna renovera en sån där modern sak.
men är det oljekylarn som har spruckit invändigt eftersom det kommit in vatten eller vad har hänt från första början då?
av G.S.O.N
jag vette fan va som har hänt med kylan tidigare eftersom tidigare ägaren åkte åå köpte en splet ny kylare åå tryckte ner men troligen har den spruckigt invändigt. skulle nog itne rekomendera att renovera lådan sj eftersom att den är nittad orginal där av att Helmia inte renoverar dom. samt att de inte kostar mer än 4-6 tusen att byta den.
av snurbo76
Nitad ihop? är du säker på det för det är då inte min. vad jag har hört så ska dom inte vara så jäkla svåra och dela på just men man vet ju inte hur det blir o dela lammellpaketen och mäta upp allatoleranser. en kompis bytte lammeller o packboxar och bromsbanden i sin amerikanare gick på ca 1500 för delarna. fast det går ju iofs inte jämföra heller kanske.
fast enklast och kanske bästa de e väl o hitta en låda med låga mil o bara slänga dit.
lycka till

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]