Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Daglig ursotning är det som gäller :wink: Kommer väl bli lite lugnare när jag får i en nyrenoverad spis i den framförallt då jag troligen lär borra och i med nya kolvar :)

Måste nog på med addonet snart så den inte ser så gubbräseraktig ut :lol:
Bild

Har iallafall investerat i en ny styrled då den vänstra är helt slut och orsakar alla oljud i framvagnen när jag kör på gropig väg. Hur den kunde gå genom besiktningen fattar jag inte för den lär ha varit glapp redan då :roll:
Bild
Tänkte jag skulle köpa på feltema först med då var styrlederna restade till vecka 50 så då bidde det volvo istället :P 296,70 kostade den och en till är beställd då det säkert är lika bra att byta bägge sidorna.

Ska som sagt bara få tummen ur och byta dom också :oops:
Användarvisningsbild
av päpplet
Senaste traderafyndet kom hem i brevlådan idag
Bild
Ska försöka hitta på något sätt att få det att fungera på både hög och lågfart och sen att jag har AC gjorde ju inte saken enklare men det ska gå :)

Var även på skroten och kikade ifall om det skulle finnas nånting kul och bakom en container låg det här som blev mitt för 150kr :D
Bild
Har letat i flera år efter ett till amazon men tyvärr har dom kapat av det en ribba på varje sida för att få det att passa på en mindre bil (troligen en vw bubbla) men det ska nog gå att bredda igen :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Nu till sist började jag skämmas själv för hur min motor knackar i ventilerna (börjar dessutom höras in :oops: ) så jag tänkte ta ett ryck med att få tyst på den.
Vilket förde med sig lite andra otrevliga överraskningar...

Operation påbörjad
Bild

Hmm tror bestämt att den här motorn har eller har haft en smula lågt oljetryck någon gång då alla lager till kamaxlarna har skurit :???:
Bild
är mycket värre än vad som syns på bild

Dom svarta prickarna är porer i lagergodset :shock:
Bild

Lyftarna hade gått torrt dom med
Bild

Så ser en hydraulisk ventillyftare ut inuti. Den ska kunna fjädra vilket hälften av mina lyftare inte klarar av då dom skurit av oljebrist :roll:
Bild

Men men så här kan vi ju inte lämna motorn heller
Bild

Dit med skiten igen och gasa mera :D
Bild

Bild

Passade på att skrubba ren tändstiftsgrottorna i toppen från olja och samtidigt göra ren tändkablarna, tändstiften, fördelarlocket (som var fullt i olja som vanligt) och rotorn så nu har jag iallafall en ren och jämn tomgång
Bild

Rent och fint :)
Bild

Tyvärr glömde jag ta en helt färdig bild men den knackar lika illa än så antingen har jag väldigt dåligt oljetryck eller så har jag kört för länge med lyftarna knackandes.
Men jag hade ju inte riktigt förväntat mig att kammarna skulle ha skurit men den går så länge den går. Får helt enkelt köpa en rasad topp och flytta över kammar, kamkåpa och lyftare senare. Toppen kommer nog troligtvis flyttas över till en friskare bottendel också

Såg dessutom ut som att kamremmen hoppat en kugg innan jag tog av den så det kan också varit en anledning till att den vart att gå renare :lol:
Tröttnade på att ha en lös knölig värmedyna i framsätet så jag bestämde mig för att fixa värmen i stolen en gång för alla :)

Steg ett var att ta lös stolen och kolla upp reläet som har en tempsensor och en massa annat special i sig när det är skinnsäten
Bild

Då det kopplade ifrån efter en sekund i rumstemperatur så fick det ligga ute ett tag och då var det draget hela tiden så det var ok. Nästa steg var att mäta upp slingan och den var av. Dynan visade sig vara hel så då var det bara att korva av klädseln på ryggstödet
Bild

Klart misstänkt...
Bild

Jodå den hade brunnit av
Bild

Mätte igen och slingan var fortfarande bruten så det var bara att söka sig framåt genom att sticka en knappnål genom värmekabeln och kolla hur långt strömmen nådde
Bild

Den visade sig vara av precis vid anslutningen till kabeln så det var bara att löda mera :)
Bild

Bild

Eftersom jag klippte av alla ståltrådsringar fick jag sätta fast klädseln igen med buntband
Bild

Bild

:-)-)
Bild

Fungerar perfekt igen :D
Bild

Kan ju tillägga att kamremmen måste ha kuggat ett hack förut för den vart som en ny bil och fick den riktiga "turboknuffen" vid 4000 som den ska ha :D
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 75
Carplay trådlöst?

"2025 XC60 hade trådlös CarPlay&qu[…]

740 som krånglar

Om den går korrekt från start (kall) s[…]

Diameter bränsleslang S70