Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tobberebel
Hej

Har en volvo 240 1988 gl och jag undrar vilken glykol ja ska ha i den :O finns ju en jävla massa färger :O

Någon som vet vilken ja ska ta ?

mvh tobbe
Du kan ha vilket som, etylenglykol är giftig och billigare medan propylenglykol är mindre giftig och vanligtvis lite dyrare. Finns ingen absolut färgkod så det blir till att läsa sig till vad flaskan innehåller. Det är inte helt bra att blanda de olika sorterna men vad jag förstår ska du tömma systemet, eller hur? Använder själv Biltemas billiga i röd dunk, tror vätskan är blå.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Du kan ha vilket som, etylenglykol är giftig och billigare medan propylenglykol är mindre giftig och vanligtvis lite dyrare. Finns ingen absolut färgkod så det blir till att läsa sig till vad flaskan innehåller. Det är inte helt bra att blanda de olika sorterna men vad jag förstår ska du tömma systemet, eller hur? Använder själv Biltemas billiga i röd dunk, tror vätskan är blå.

Mvh GK
Japp hade tänkt det... å nu är det ju snart massa minusgrader å så å då måste man ju ha lite glykol i så det inte fryser :P
av Rådlös
Du måste ha glykol året om även om du enbart kör din bil i tropikerna. Glykol innehåller rostskddsmedel och utan det bryter du ner din motor till en rostig skrotklump om du inte har glykol.
Rådlös skrev:Du måste ha glykol året om även om du enbart kör din bil i tropikerna. Glykol innehåller rostskddsmedel och utan det bryter du ner din motor till en rostig skrotklump om du inte har glykol.

japp har kört på den gröna
Jag vet inte hur andra gör men jag själv brukar tömma ut den gamla kylvätskan varefter jag fyller enbart vatten och kylarrens. Jag kör sen några mil varefter jag tömmer igen och sedan fyller jag den nya antifrysblandningen.

Mvh GK
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?