Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

basberoende skrev: Dock står det även på sida 238 i serviceboken att oljan ska bytas om bilen har dragit tungt. En D5 med awd som har fast monterad dragkrok kan man nästan räkna ut med röven att den har fått gå med släp ;)
Jovisst, men inte hur ofta den gått med släp och hur tungt.

Behov av lådoljebyte kommer an på ägaren att ha koll på, och förra ägaren har uppenbarligen inte gjort sin läxa.

Lider med dig.
StringerBell skrev:
basberoende skrev: Dock står det även på sida 238 i serviceboken att oljan ska bytas om bilen har dragit tungt. En D5 med awd som har fast monterad dragkrok kan man nästan räkna ut med röven att den har fått gå med släp ;)
Jovisst, men inte hur ofta den gått med släp och hur tungt.

Behov av lådoljebyte kommer an på ägaren att ha koll på, och förra ägaren har uppenbarligen inte gjort sin läxa.

Lider med dig.

Det är sant det med iofs. Men man tkr att kolla nivån borde vara standard iaf.
Detta är något som du som förare/ägare beställer att du vill ha åtg..

Sedan kan man undra hur Röven räknar i dessa fall...
När kunder som har xc90 +drag och dom får endast dra liten kärra (max 950 kg eller liknande) har ej körkort för mer
Detta gäller även i viss del V70AWD 1300kg är inte Tungt släp i mina ögon
Vissa har krok bara för att få hem barnens cyklar

Jag kan inte som mek veta hur bilen används utan allt ansvar på detta ligger hos föraren/brukaren...

Har sett bilar där kunder behövt lättlastbil istället för personbil bilarna ser ut som XXX invändigt och dessa fordon hade garanterat behövt göra service enl tungt körda fordon

Mitt värsta ex är en kille som reparerar asfaltsläggare han trixade in en växellåda till en sådan in i baksätet på sin Servicebil en 945a Han fick lossa dörren för att få in den och den vägde runt 350-450Kg
Då bilen hade överlast innan lådan kom in i bilen pga service utrusningen så kan du bara gissa vikten på den bilen

Som sagt du vet aldrig vad en bil vart med om...

//Goose
Det är väldigt sant det du säger. Har sett både det ena och det andra med personbilssläp då jag kör hjullastare i en bergtäckt...
Bild]
Bara ett exempel, 6.5 ton enligt min våg...

Dock tänker jag personligen inte på va man får dra på b-kort (1280 på min v70) då jag har lite fler beteckningar på lappen...
Det var riktiga idioter till att lasta.. Säger en sak, Irländare.. Har varit mkt skriverier om dom i tidningarna, hotat folk för att få lägga plattor osv...

Överlass, det var väl på gränsen ;) Får dra 2000 kg efter en sån, och han hade 6.5 ton på kärran, plus kärrans vikt. Så så farligt var det ju inte :P :-DD
Har idag tillbringat väldigt många timmar i telefonen med både Volvo, försäkringsbolag och diverse annat folk för att försöka lösa problemet med bilen då jag måste ha igång den snart igen...

Fick en offert av Volvo på lådbyte med en utbyteslåda, landade på nätta 35 500:-... Då är det fan mer aktuellt att skicka bilen till skrot. Bara för att volvo skulle montera ner lådan och göra en dödsdom på den ville dom ha 10 000:-

Dock är det en kollegas brorsa som jobbar på Volvo som har en låda liggandes med bara 9000 mil på mätaren, som han kan montera på bilen för en betydligt mindre summa. Gäller bara att komma överens med honom när han kan sätta dit den bara...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Det låter som ett klassiskt problem med minn[…]

Jämfört olika försäkringsbola[…]