Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#586896
Att SBP kollar xenonkonverterade halvljus tycker jag är bra... liksom mönsterdjup i däcken, bromsar och andra trafikfaror.
PH
Användarvisningsbild
av Ravi
#586912
Tycker att sbp borde uppgradera hjärnan lite när det gäller säkert och inte
av Lövet
#586924
Snarare är det de som xenonkonverterar halvljus som borde "uppdatera hjärnan".
av oldtimersmc
#587006
Dual Xenon är för den som inte viste det en och samma lampa som växlar mellan att lysa med helljusbild eller halvljusdito den skall vara försedd med autonivåreglering av lätt begripliga skäl.
Så har du dual och åker på havljus så är det en liten flärp som maskarav så att det bara visar en halvljusbild och på helljus så lyser den fullt + att ytterligare en halogenlampa tänds vid sidan av Xenonlampan det är den halogenaren som man kan byta ut.
Användarvisningsbild
av Camel
#587026
oldtimersmc skrev:/.../att ytterligare en halogenlampa tänds vid sidan av Xenonlampan det är den halogenaren som man kan byta ut.
Det stämmer. Moraliskt och tekniskt är det ok. Bättre ljus blir det också. Bländar inte medtrafikanter då man ju bländar av innan mötet. Men lagligt är det inte på helbilsgodkända bilar eftersom två saker händer när man gör detta:

1. E-märkningen faller på halogenstrålkastaren då annan ljuskälla används än den som halogenstrålkastaren är godkänd för.
2. Ljuskällan (xenonlampan) oftast ej E-märkt

I praktiken kommer dock sannolikt inte kontrollbesiktningen eller flygande inspektör att ha synpunkter på detta. Annat blir det om man gör motsvarande på halvljus eller dimljus.
Användarvisningsbild
av gooose
#587041
Brainy skrev:När blev det olagligt? Mig veterligen så är det inte olagligt att xenonkonvertera ett halogenhelljus.

Skall du vara riktigt laglig så får en helbils godkänd bil inte ändras på något sätt denn skall vara som den var när den lämnade fabriken tex Helljus som i detta fall ,Fälgar,Bromsar,effekt, endast likvärdig produkt får ersätta det som är monterat på bilen

Men sedan vad som är ok är en annan 5a

//Goose
Användarvisningsbild
av Variosboy
#587116
När det gäller fälgarna har du faktiskt fel, en ändring i reglerna för några år sedan medförde att man får ha vilka hjul man vill så länge inte rullomkretsen ändras mer än 5% samt att full fjädringsväg måste finnas, och att det inte får ta i när man svänger..
Användarvisningsbild
av Camel
#587140
Jag har kollat med ÅF och Försäkringsbolaget och de svarade båda att i Volvos typgodkännande ingår de alternativa däck- och fälgdimensioner som är angivna i instruktionsboken. Alltså saknas inte alternativa dimensioner och då finns inte möjligheten för fordonsägaren att under eget ansvar byta till andra dimensioner enligt nuvarande regler.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -personbil

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

•ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
av perhall
#587143
Intressant. Så det är bara när alternativ saknas som man t ex kan ersätta mina 245-40-18 med 225-45-18 som jag tror blir ung lika stora (och ännu fler märken på fälgen... däcken saknar kantlist...). Det är en tolkning som jag inte tänkt på tidigare. För nästan alla bilar anges ju alternativ dimension (kanske inte för XC70N, som bara fanns med 215-65-16 från fabrik, Lada Niva etc.)/PH
Användarvisningsbild
av gooose
#587147
Variosboy skrev:När det gäller fälgarna har du faktiskt fel, en ändring i reglerna för några år sedan medförde att man får ha vilka hjul man vill så länge inte rullomkretsen ändras mer än 5% samt att full fjädringsväg måste finnas, och att det inte får ta i när man svänger..
Ok hade ingen aning

Då har man lärt sig något idag med
Mao så är dagen inte helt bortkastad


//Goose

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]