Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ska byta lamphållarna till nummerplåtsbelysningen bak pga ärgning. Tydligen så behöver jag demontera bakluckans lås för att komma åt kablaget (verkar vara klammat bakom för det rör sig inte). Hursomhelst så behövde jag för att få bort låset få bort torkarmotorn och då naturlgitvis ta bort armen. Armen sitter som berget men rörde sig lite utåt, men då tillsammans med axeln. Jag satte en skruvmejsel bakom armen och bände lite varpå torkare medaxeln kom ut någon halvcentimeter eller så. Men försöker jag få tillbaks axeln in mot motorn till, så rör den sig absolut ingenting.Även om jag trär en hylsa över spolararmen och knaclar med hammare. PRoblem??? Hur får man axeln in i motorn igen så att armen kommer till ursprungligt läge? Nu har jag också läst att man ska ta en polygrip eller två och bända, men jag förstår inte riktigt hur/var
Det är lite annat med bakre torkaren för spolningen sitter i mitten men principen är densamma.
Var nete i garaget och kollade på en motor som jag bytt tidigare och det som har hänt är att du har pressat ihop en plast bussning lite så det är ingen fara.
Gör som Sparkz visar men använd 2 st tänger om du har möjlighet (det underlättar om man har 4 armar och gripsvans)
Nu är kablaget bytt, lite pyssligt...Satt mycket riktigt klämt i små skåror på baksidan av luckans handtagsenhet, det var därför kablaget inte rör sig när man försöker dra. Dessvärre, så när jag provade torkaren efter allt var återmonterat, så är den stendöd- vilket den inte var innan...Kan det ha att göra med att jag bankade axiellt på torkararmen med hammare (mutter på axeln och hylsa över muttern) för att få loss armen? Har jag förstört något "invärtes" i motorn tro? (I bästa fall glömde jag att snäppa dit kontaktstycket till torkarmotorn)
Axeln går in i ett plastdrev så torkarmotorn borde ju inte dö, du har nog bara glömt kabeln.
Om den är kass så kostar en ny ca 1000 på bildelsbasen, surt som fan
Det låter inget om motorn, så i bästa fall är det jag som var lite trött och glömde kontakten. Får kika på det lite senare, fars dag idag, så bilen behövs för transport till svärföräldrar (de verkar viktigare än jag som också är far...).Kan någon länka till instruktion hur man får isär motorn? Jag läser andra frågor i ämnet och fattar det som att det finns en instruktion här någonstans, men hittar den inte
Jag han kolla upp hur det var med kontakten innan avfärd... Tydligen hade jag bara satt i kontakten, men inte snäppt fast den. När kontakten var på plats, surrade motorn så fint, så fint. Där sparde jag 2500. Vad ska jag använda dem till??
Spara dem tills nästa gång du blir mekarsugen, då kanse du inte har samma flyt :wink:

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]