Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blixzen
Hej

Jag har nyligen märkt att mina bromsskivor blir väldigt varma.
Dom blir jämnvarma på alla fyra hjul, bara när jag bromsar normal och givetvis hårt. kör jag och bromsar obefintligt och låter bilen nästan självstanna så får dom bara rumstemperatur.
dom blir så varma att jag bränner mina fingrar om jag stoppar dit dom. fäljarna blir inte varma.

Normalt?
Om inte vad kan då vara fel?

Vi har nyligen bytt skivor klosssar bak, smort och motionerat oken (kolvarna) men ALLA fyra blir varma.

Bilen volvo 855 t5 -95 automat

/Kristian
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Låter nog normalt, så länge inte fälgarna blir varma är det ingen fara. Om man kollar efter att man har använt bromsarna så är skivorna varma. Om du vill försäkra dig om att bromsarna ej ligger på så kan du ju direkt efter körning hissa upp bilen och vrida på hjulen och se så dom går fritt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Alfredo
Efter byte av byte av klossar och skivor ska bromsarna köras in, bromsa försiktigt i början så gott det går.
av Blixzen
Säkert att det är normalt?

När jag kört andra bilar och kännt på deras bromsskivor har dom aldrig varit så varma att man bränner fingrarna.....

MVH/K
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du får kontrollera så att bromsarna inte ligger på, gör dom inte det så är allt OK. Om du t.ex. bromsat mycket av någon anledning t.ex. i köer eller annat så kan dom bli varma. Hårda inbromsningar ger också heta bromsskivor, det har alltså mycket med körstil att göra. Det är väl inte så att du sitter med vänsterfoten lätt vilande på bromspedalen hela tiden?

Mvh GK
Xenon D3S

[/quote] Ja, jag uppfattar det som att de fortfar[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Kanalerna i paketet är så igensatta a[…]

TS har ju kört ett år,radera och spar […]

Annars säljer blå varuhuset packningspa[…]