Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ystad
Har en xc70 MY-11 som jag fundera att byta helljusets halogen-lampa på, och montera ett xenon-kitt istället vet inte om det finns original grejor.Ljuset blir kanske inte som att montera extraljus men jag tänkte prova hur det blir.Någon som har erfarenhet av detta?Jag har xenonkungens kitt i extraljusen på min pickup och dessa har funkat felfritt.Tacksam för tips!!
av oldtimersmc
Dra in ett kitt i helljuset så får du se på fan
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, xenonkonvertera helljuset medför en klar förbättring. Tänk bara på följande eftersom xenonballaster och halogenlampor inte är helt jämförbara när det gäller strömförbrukning (även viss störningsrisk föreligger):

Helljusrelät är inbyggt i CEM och kan inte bytas ut med mindre än att man öppnar CEM och löder loss relät. Jag tycker det är lite onödigt risktagande att driva ballasterna från detta inbyggda relä eller att belasta strömbanorna på kretskortet i CEM. Därför är mitt råd att koppla in ett separat relä och driva ballasterna så blir inte CEM inblandad.

Mer info om detta i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 92#p547759
av Omek
Det är olagligt med Xenon-(s)kit på helljuset.

Så för att klara sig från problem.

Philips X-treme Vision.

Duger inte det så får du montera extraljus.
av Omek
Brainy skrev:När blev det olagligt? Mig veterligen så är det inte olagligt att xenonkonvertera ett halogenhelljus.
Det blir olagligt om du avviker ifrån typgodkännandet.

Då får du inte ändra på ett skvatt.
av oldtimersmc
Man måste ha auto nivåreglering på halvljuset men inte på helljuset, så det är hel OK att byta ut helljuset.
av Lövet
Det ÄR otillåtet att ändra på en e-märkt strålkastare. Men det ingår inte som punkt att kolla på besiktningen så det är inget du på nåt sätt kan "åka dit" för. Eftersom det inte ska användas när man möter någon ser jag inga problem med en konvertering av ett helljus.

edit: felskrivning tidigare
Användarvisningsbild
av Camel
Fordonsbelysning ska vara E-märkt. Denna märkning gäller både strålkastaren i sig och ljuskällan (lampan). Xenonlampor för eftermontering är vanligtvis inte E-märkta. Även om den skulle vara det gäller bara strålkastarens E-märkning med den ljuskälla som den godkänts för. Så en xenonlampa i en strålkastare som godkänts för halogen är alltid olagligt. På kontrollbesiktningen ska enligt TSFS 2010:84 kollas att strålkastarna inte har "ändrat utförande" t.ex. är xenonkonverterade. På nyare bilar som omfattas av helbilsgodkännande (och troligen även på äldre bilar) så innebär "ändrat utförande" problem. Man får i princip på helbilsgodkända bilar inte ändra utförandet alls. Dock kollar de bara halvljuset och dimljusen för det mesta. Xenonkonvertering på helljuset brukar de släppa igenom.

TSFS 2010:84 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... anguage=sv

Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet exempelvis
- strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:Det ÄR otillåtet att ändra på en e-märkt strålkastare. Men det ingår inte som punkt att kolla på besiktningen så det är inget du på nåt sätt kan "åka dit" för. Eftersom det inte ska användas när man möter någon ser jag inga problem med en konvertering av ett helljus.
Nu är det ju inte så att SBP "sätter dit" ngn. Vi ska vara tacksamma för det arbete de gör.
För endast 300 spänn får du en säkerhetskontroll.

..Men ingen skillnad tyvärr 🥵.. Har du […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]