Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Trist utan värme! Köpte en S70 -99 förra året (då 26000mil), nu 31000 mil. Allt fungerar bra, förutom värmen...som ovan... I vinddrag i tillräckligt hög hastighet blir det lite ljummet. Kylarvätska påfyllt, verkstaden (ej Volvo) säger att det kan röra sig om ett spjäll som hängt sig. Låter vanligt om man läser ovanstående. Måste instrumentpanelen plockas ner för att undersöka detta?
Blondasäljaren skrev:Trist utan värme! Köpte en S70 -99 förra året (då 26000mil), nu 31000 mil. Allt fungerar bra, förutom värmen...som ovan... I vinddrag i tillräckligt hög hastighet blir det lite ljummet. Kylarvätska påfyllt, verkstaden (ej Volvo) säger att det kan röra sig om ett spjäll som hängt sig. Låter vanligt om man läser ovanstående. Måste instrumentpanelen plockas ner för att undersöka detta?
Om ett spjäll "hängt sig" borde väl inte bilens hastighet göra någon större skillnad.
Däremot ökar ju kylarens verkan och felet är kanske termostaten. Har du ngn uppfattning om motortemp.?
Mm var iofs en opålitlig tidigare bekant som sa att hans vän Saab-reparatören bytt termostat. Ingen garanti för det dock ha ha! Ska nog ta och kolla den! Sitter den lätt till? Motortempen går upp till normal arbetstemp, det fungerar fint. Täääänk om det vore så lätt som termostaten! Är mäkta trött på att ha kall bil i jobbet som säljare! Dvs kör mycket... Mycket tacksam för alla svar :D
EX60

Någon som byggt sin bil ännu? Jag fund[…]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Tack för alla tips. Jag tänker att jag u[…]

14 - 14,3 är bra. Min P80 laddar med 13.[…]

Vilken modell har du?