Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jo jag vet att det är fel forum. men det ger bra spridning. ...
Bildäck
Om du är osäker på åt vilket håll ett däck har rullat på en bil, så kan man lägga handen på ett däck som sitter på en bil, dra försiktigt handen över däckets yta först framåt och sedan bakåt, då känner man att det tar emot lite åt ena hållet, ställ sedan t.ex. vinterdäcket bredvid känn på det på samma sätt, så kan du konstatera åt vilket håll det har rullat tidigare.
Samma sak gäller då även när sommardäcken ska läggas på.

Flyttar /Brainy
Ett annat sätt är kanske att märka upp däcken på lämpligt sätt.
Men förslaget är klart användningsbart om man köper omärkta beg. däck. T.ex. till en S80 modell 2001 :P .
Läste att ca 50% inte visste att de bästa däcken skall sitta bak, det trodde jag inte va möjligt
oldtimersmc skrev: Om du är osäker på åt vilket håll ett däck har rullat på en bil, så kan man lägga handen på ett däck som sitter på en bil...
Men om däcket redan sitter på en bil är det ju enklare att titta vad som är fram och bak på bilen och utifrån det dra sina slutsatser om åt vilket håll däcken har rullat, eller? :mrgreen: Det känns som att detta är något man kollar innan man monterar det på bilen.
oldtimersmc skrev:Läste att ca 50% inte visste att de bästa däcken skall sitta bak, det trodde jag inte va möjligt
Det betyder alltså att ca 50% inte vet att bästa däcken ska sitta fram. Det trodde inte jag heller var möjligt.
Det är bara i Sverige nått statligt verk fått för sig att bästa däcken ska vara bak.
Det är samma verk som tror att man inte behöver dubbdäck när det är glashalt om man har antisladd system.
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev:Läste att ca 50% inte visste att de bästa däcken skall sitta bak, det trodde jag inte va möjligt
Det betyder alltså att ca 50% inte vet att bästa däcken ska sitta fram. Det trodde inte jag heller var möjligt.
Det är bara i Sverige nått statligt verk fått för sig att bästa däcken ska vara bak.
Det är samma verk som tror att man inte behöver dubbdäck när det är glashalt om man har antisladd system.
He He He väntade bara till den förste skulle dyka upp. Voje det blev du. :lol:
Ok det är skit lätt att bevisa (jag har med stort nöje gjort det några ggr) ta och vänta tills det blir halt och släng på en omgång sommar trisser bak och kör en slinga och ta tid växla sedan så får du se hur det går :D :D :D
OBS! kör på ett ställe där det inte gör något om det går som det brukar
llesrof skrev:
oldtimersmc skrev: Om du är osäker på åt vilket håll ett däck har rullat på en bil, så kan man lägga handen på ett däck som sitter på en bil...
Men om däcket redan sitter på en bil är det ju enklare att titta vad som är fram och bak på bilen och utifrån det dra sina slutsatser om åt vilket håll däcken har rullat, eller? :mrgreen: Det känns som att detta är något man kollar innan man monterar det på bilen.

Jag trodda att jag var tydlig men ok.
Jag kan ta mig som exempel Jag köpte en bil för några månader sedan hygglit ny så dubbdäcken ser helt oanvända ut men de är de inte den förre ägaren har inte märkt upp dem så när jag skall MONTERA dessa däck så har jag inte en susning över hur de har suttit och jag kan inte se några rotationsmärkningar men jag kan känna den testa så förstår du vad jag menar...
oldtimersmc skrev:
Vojje skrev:
He He He väntade bara till den förste skulle dyka upp. Voje det blev du. :lol:
Ok det är skit lätt att bevisa (jag har med stort nöje gjort det några ggr) ta och vänta tills det blir halt och släng på en omgång sommar trisser bak och kör en slinga och ta tid växla sedan så får du se hur det går :D :D :D
OBS! kör på ett ställe där det inte gör något om det går som det brukar
Du är lurig du :D . Enda anledningen är att vid buskörning finns risk för överstyrning och det finns mer plåt fram och bak än på sidan (SIPS?) :P

http://mermotor.se/mermotor-bloggen/index.php?paged=2
Det är bara så att du får mycket bättre kontroll på bilen med bästa fästet bak även då den understyr.
Alla som har uppfattningen att de skall sitta fram drar styrnings argumentet före testet...

Viktigt är att man måste tävla och det är den sammanslagna tiden som gäller (för att minimera "vrångskalle strategi")

PS Tingvall är en åsna...
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]