Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DocSeverinsen
Hej...

Har problem med att vin V70 D5 -03 inte startar nu när det är kallt... Bytte glödstiften förra vintern då jag hade samma problem. Kört kanske 1500 mil sen dess, knappt. Kan det vara så att de redan är "slut" eller kan det vara ngt annat? Jag tycker att glödtiften borde ha mkt längre livstid än så. Ska väl tillägga att det märks ganska tydlig skillnad när det blir kallare ute = betydligt mer trögstartad.

Bilen har varit inne och toppen har renoverats nyligen ska väl tilläggas således har även filter m.m. bytts.
Användarvisningsbild
av Ravi
Fram med kopplings schema och mäta lite kanske mellan kablagen till glöd relä , kan vara dåliga kablar
av DocSeverinsen
Ravi skrev:Fram med kopplings schema och mäta lite kanske mellan kablagen till glöd relä , kan vara dåliga kablar
bra idé. finns det kopplingsschema att hitta på nätet ngnstans...?
Användarvisningsbild
av Camel
Ravi skrev:Nån här måste ju ha det
Inte måste, men det är ju sannolikt... :wink:

Här är utdrag ur elschemat på motorstyrningen för dieselmotor. Glödstiften syns längst ner till vänster på schema 1:

(klicka för större bild)
Elschema ECM Diesel blad 1:
Bild

Elschema ECM Diesel blad 2:
Bild

Kompletta elschemor till nyare Volvo här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=71397
av DocSeverinsen
Camel skrev:
Ravi skrev:Nån här måste ju ha det
Inte måste, men det är ju sannolikt... :wink:

Här är utdrag ur elschemat på motorstyrningen för dieselmotor. Glödstiften syns längst ner till vänster på schema 1:

(klicka för större bild)
Elschema ECM Diesel blad 1:
Bild

Elschema ECM Diesel blad 2:
Bild

Kompletta elschemor till nyare Volvo här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=71397
Tackar! klockrent!
av kamilenski
Kan det vara så att det ligger i batteriet? Vid minus grade sjunker dess kapacitet/spänning.
Jag bara tänker högt.
av DocSeverinsen
kamilenski skrev:Kan det vara så att det ligger i batteriet? Vid minus grade sjunker dess kapacitet/spänning.
Jag bara tänker högt.
Jo, teoretiskt skulle det nog kunna vara så, men jag tror inte det i mitt fall. Personligen lutar det åt att det är relät till glödtändningen som inte funkar, allså funkar inte glödtändningen alls.
Kommer återkomma med lösningen snarast.

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]