Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå.

Då var det dags för nästa fel på bilen.

I torsdags när jag kom hem från jobbet och skulle lägga i backen så kärvade den och ville inte hoppa i läge, var "svampig" i läget.
Skulle sen köra iväg strax efteråt och då fick jag inte i backen heller, utan fick handrulla ut bilen från parkeringen. Provade då att lägga i backen och konstigt nog hoppade den i med lite våld. Frid och fröjd tänkte jag.

Var inga problem med att få i backen någon gång under gårdagen, eller idag när jag körde hem ifrån. Problemet kom när jag hade kört några mil och skulle parkera sen idag på en parkering. Samma känsla i spaken igen när jag skulle parkera. Satt och drog på alla sätt som är möjligt, men nu är det lögn att få i backen.

Va kan det vara för fel? Har plockat bort luftrenaren och försökt dra på wirens infästning på lådan utan resultat.

Alla andra växlar går ju i utan några som helst problem...
Senast redigerad av 1 basberoende, redigerad totalt 0 gånger.
basberoende skrev:Är det ingen som har några förslag??

Märkte även igår att kopplingspedalen är långsam tillbaka när man släpper den...

Kan det vara lamellen som måste smörjas på ingående axel?
Det verkar som att du har luft i kopplingssystemet t.ex. p.g.a. läckage. Har du kollat vätskenivån?
Vojje skrev:
basberoende skrev:Är det ingen som har några förslag??

Märkte även igår att kopplingspedalen är långsam tillbaka när man släpper den...

Kan det vara lamellen som måste smörjas på ingående axel?
Det verkar som att du har luft i kopplingssystemet t.ex. p.g.a. läckage. Har du kollat vätskenivån?
kan det vara ett sånt "skitfel" tror du? Öppnade locket till bromsvätskan, lär väl vara samma till kopplingen på denna bilen med, och nivån ligger en bra bit över min. Den låg ca 2 mm under den utåt stickande kanten som är utvändigt på vätskebehållaren. Men det skadar kanske inte att undersöka saken ändå då kopplingen börjar spöka långt innan det andra säger ifrån. Pratade med den förra ägaren innan idag och han sa att kopplingen är bytt förra sommaren (2010) för slavcylindern hade läckt och då byttes allt.
Vojje skrev:Följ vägen från kopplingscylinder till änden på slavcylindern och leta läckage.

Sitter kanske en "adapter" av plast :( med luftningsnippel som har spruckit.
jag får krypa under bilen sen och börja felsöka. Tycker bara att det skulle varit problem med dom andra växlarna om det hade varit luft i systemet, för det är ju bara backen som inte vill vara med.
basberoende skrev:
Vojje skrev:Följ vägen från kopplingscylinder till änden på slavcylindern och leta läckage.

Sitter kanske en "adapter" av plast :( med luftningsnippel som har spruckit.
jag får krypa under bilen sen och börja felsöka. Tycker bara att det skulle varit problem med dom andra växlarna om det hade varit luft i systemet, för det är ju bara backen som inte vill vara med.
Det var det här med att pedalen går långsamt tillbaka som jag tänkte på.
Oftast svårare att peta i backen jämfört med framåtväxlarna, generellt sett.
Om inte kopplingen gör sitt jobb till 100% är det nog normalt att backen trilskas först, generellt sett :lol: .
Jaha, då har jag undersökt lådan lite mer...

Det är väl synd att säga att det var några positiva saker att säga om lådan på bilen iaf. Lossade oljepluggen och tömde ut "oljan" som var i... Var mer en blandning utav olja och filspån (järnflisor som var ca 10mm långa), samt att den luktade bränt. Oljemängden vi fick ut ur lådan var ca 1.5 liter, enligt boken ska det vara 2 liter i.
Bild

Frågan är då denna.
När man läser i instruktionsboken så står det att oljan inte ska bytas vid service, förutom om man har dragit mycket släp med bilen, vilket föregående ägare har, så ska oljan bytas. Men vid service så ska oljenivån KONTROLLERAS, när vi lossade pluggarna så var det fortfarande tätningsmassa kvar i gängorna vilket tyder på att pluggarna aldrig är lossade sedan bilen var ny då det inte syntes något på skallen heller på pluggen, har i dagsläget rullat 24500 mil.

Den förra ägaren ska imorgon åka till den berörda verkstaden och prata med dom (kan bara säga fan vilken service av honom). Är det någon som kan ge en chansning på vad Volvo kommer att säga, känns som att dom inte kommer ta något ansvar eller va man ska säga.
Ravi skrev:Volvo tar inget ansvar tror jag! Plus att du har spån i oljan inte bra alls
Det är som jag trodde då med andra ord. Dock så är det lustigt att oljepluggen aldrig är lossad, då nivån ska kontrolleras varje service. Förra servicen var för 1000 mil sedan.

Ahja, nu är skadan skedd. Återstår att se va jag får för dom.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]