Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbaxxxx
Hej!
Gjorde ren vevhusventillationen och är mycket nöjd med det, när jag väl höll på så tog jag bort de flesta bultarna till oljetråget för att ta ner det för att rengöra kanalerna, men innan jag tog bort de återstående typ 3-4 skruvarna insåg jag att vinkelväxeln måste tas ner eftersom jag har en awd och den sitter så nära att en ringnyckel inte går runt på en av bultarna till tråget så jag skruvade tillbaka allt, jag menar packningsmassan som ligger mellan tråg och block ligger ju fortfarande kvar som en tätande hinna så jag skruvade tillbaka allt. Nu ser jag idag efter att jag haft bilen på pallbockar i.o.m byte av handbromswire att det är dyngsurt över hela tråget runtom.

Någon som har erfarenhet av detta och kan föreslå vad jag kan göra eftersom jag nu har en awd så har jag ingen aning hur man lättast får ner tråget??

Måste bli uppfattad som någon ruskig forumfreak snart då jag nu har lagt 1 inlägg om dagen typ, skruver för att jag tycker ni här är duktiga!

Tack på förhand;)
Tackar för svaren grabbar.

Om nu vi säger att det finns 20 skruvar undertill runt om vilka är av storlek m6, samtliga dessa skruvade jag loss. Sen mot höger hjulhus sitter det ju 2 skruvar som håller 2 rör av något slag vilka jag inte lossade samt att jag heller inte lossade den sista av dom fyra bultarna mot växellådan alltså på vänstersidan sett inifrån bilen. så tråget satt förmodligen i 3 skruvar som minst innan jag skruvade dit allt igen, jag ruckade på det och jag upplevde inte att det rubbades något alls. Så jag antog att eftersom jag inte släppt på den sista bulten nära vinkelväxeln så måste den hålla ganska mycket tryck så tråget sitter fortfarande oberoende av att jag skruvat loss de andra bultarna, så då betstämde jag mig för att skruva tillbaka allt just för att jag inte kom åt den sista betydande bulten mot vinkelväxeln med en ringnyckel.
robbaxxxx skrev:Tackar för svaren grabbar.

Om nu vi säger att det finns 20 skruvar undertill runt om vilka är av storlek m6, samtliga dessa skruvade jag loss. Sen mot höger hjulhus sitter det ju 2 skruvar som håller 2 rör av något slag vilka jag inte lossade samt att jag heller inte lossade den sista av dom fyra bultarna mot växellådan alltså på vänstersidan sett inifrån bilen. så tråget satt förmodligen i 3 skruvar som minst innan jag skruvade dit allt igen, jag ruckade på det och jag upplevde inte att det rubbades något alls. Så jag antog att eftersom jag inte släppt på den sista bulten nära vinkelväxeln så måste den hålla ganska mycket tryck så tråget sitter fortfarande oberoende av att jag skruvat loss de andra bultarna, så då betstämde jag mig för att skruva tillbaka allt just för att jag inte kom åt den sista betydande bulten mot vinkelväxeln med en ringnyckel.

Oljetrågspackningen är bytt utan resultat och ett omfattande oljeläckage kvarstår... vad är felet? hela motorn mot kylaren är dyngsur, oljefiltret, vinkelväxeln, balkarna.. det kommer dock från under insuget men kan inte se vartifrån utan att lyfta insuget..
Användarvisningsbild
av taxi
Ser det ut ungefär så här? Jag skruvade fast insugets stödbygel i fel ordning, den ska skruvas i insuget först, sen i blocket. Kan också ha vänt den lilla rörstumpen längst ner mellan oljefälla och blocket fel. Kan säkert vara oljetrycksgivaren som läcker också.

Bild

Bild
taxi skrev:Ser det ut ungefär så här? Jag skruvade fast insugets stödbygel i fel ordning, den ska skruvas i insuget först, sen i blocket. Kan också ha vänt den lilla rörstumpen längst ner mellan oljefälla och blocket fel. Kan säkert vara oljetrycksgivaren som läcker också.

Bild

Bild

Oj oj! äntligen börjar man få vettiga svar till och med bilder, kan du förklara närmare vad som skulle ha hänt om jag skruvar fast stödbygeln i blocket först sen insuget alltså i omvänd ordning? Sen rörstumparna? jag antar att du menar tapparna som man ser på bilden där slangarna skall träs på? förklara närmare tack! detta verkar likna mitt, men för mig är det ännu mer blött och exakt överallt..

Sen undrar jag hur du kom åt att fota allt detta utan att ta loss insuget? jag antar att du inte har en turbo? jag har ju en intercooler ivägen samt massa fler slangar till vevhusventillationen som hör till turbon.. Så om nu detta är felet så måste insuget plockas loss vilket är en hel del bök..
Användarvisningsbild
av taxi
Hålet i stödbygeln där du skruvar fast den i blocket är avlångt, alltså drar man fast den i insuget först, sen i blocket. När jag gjorde tvärtom så hamnade stödet lite för långt ner varpå det liksom vill dra ner insuget. Eller så vill insuget dra upp framkanten på blocket. Nåt av det..

Och den nedre anslutningen mellan oljefälla och block består av en drygt tre cm lång rörstump eller slangstump. Har du den nyare rörstumpen så tror jag att den kan sättas åt fel håll.

Jag tog isär allt och gjorde om. därför vet jag inte vad som hände riktigt, mer än att det inte läcker nu i alla fall. Ta i trä; den har inte förbrukat en droppe vatten sen jag bytte kylare för två år sedan, drar inte olja heller verkar det som. :D
Nu har jag bytt oljetrycksgivaren och jag körde upp den på ramper i framändan och den blev bra hög så jag fick ett ganska bra perspektiv på läckaget men det är snuskigt trångt så jag ser inte vart det kommer ifrån men jag kan så mycket som säga att det är dyngsurt överallt, men det kommer framifrån som sagt mer vet jag inte..

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]