Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nä innertaket kan vara kvar.
Hur mycket sticker den upp?
På båda sidor på luckan sitter det ett "skydd" som gör att man inte ser själva mekanismen.
Om du tar bort dessa så ser du två torxskruv på varje sida som håller själva luckan.
Dessa kan du lossa på och justera. Dock finns det inte så mycket justermån där.

Man kan också göra en kalibrering av SRM (Sun Roof Module)
The sun roof must be closed.
Ignition in position I.

1
Press the sun roof switch so that the sun roof is in the tilt position.
Release the switch.

2
Press the switch (in the tilt position) in again for at least 5 seconds so that the sun roof closes.
Release the switch.
The calibration is complete.
Note! If the sun roof has not moved to the correct position, carry out calibration again.

Hint:
If the sun roof has still not moved to the correct position:
Press the sun roof switch so that the sun roof moves to the rearmost position (completely open).
Release the switch.
Press the switch (in the completely open position) in again for at least 5 seconds so that the sun roof closes.
Release the switch.
Close the sun roof and carry out calibration again. See steps 1 and 2 above.
TomasL skrev:Nä innertaket kan vara kvar.
Hur mycket sticker den upp?
På båda sidor på luckan sitter det ett "skydd" som gör att man inte ser själva mekanismen.
Om du tar bort dessa så ser du två torxskruv på varje sida som håller själva luckan.
Dessa kan du lossa på och justera. Dock finns det inte så mycket justermån där.

Man kan också göra en kalibrering av SRM (Sun Roof Module)
The sun roof must be closed.
Ignition in position I.

1
Press the sun roof switch so that the sun roof is in the tilt position.
Release the switch.

2
Press the switch (in the tilt position) in again for at least 5 seconds so that the sun roof closes.
Release the switch.
The calibration is complete.
Note! If the sun roof has not moved to the correct position, carry out calibration again.

Hint:
If the sun roof has still not moved to the correct position:
Press the sun roof switch so that the sun roof moves to the rearmost position (completely open).
Release the switch.
Press the switch (in the completely open position) in again for at least 5 seconds so that the sun roof closes.
Release the switch.
Close the sun roof and carry out calibration again. See steps 1 and 2 above.
[/quoted

Den ligger väl 1-2mm över taket från mitten och till högerkanten, men i framkant ligger den lite under takkanten i båda ändar vet inte om det ska vara så. Är det svårt att få väck plasten på sidorna av takluckan, vad menar du med kalibrering av SRM (Sun Roof Module)
Nej den ska inte ligga under taket någonstans.
Volvos gränser är 0- 1mm. Den ska alltså ligga jäms med eller upp till 1mm över.
Det anses som godkännt.
Den väckade plasten brukar inte vara så svår att få bort. Titta bara ordentligt hur det ser ut så ser du snart hur den sitter fast.

Kalibreringen av SRM är för att den ska veta ändlägena. Det kan ju vara så att den har tappat ändläget lite när den ska stänga och inte därför stänger helt.
Men är den inte mera off en max 2mm så går det nog att justera med skruvarna som håller luckan.
TomasL skrev:Nej den ska inte ligga under taket någonstans.
Volvos gränser är 0- 1mm. Den ska alltså ligga jäms med eller upp till 1mm över.
Det anses som godkännt.
Den väckade plasten brukar inte vara så svår att få bort. Titta bara ordentligt hur det ser ut så ser du snart hur den sitter fast.

Kalibreringen av SRM är för att den ska veta ändlägena. Det kan ju vara så att den har tappat ändläget lite när den ska stänga och inte därför stänger helt.
Men är den inte mera off en max 2mm så går det nog att justera med skruvarna som håller luckan.
Nu har jag justerat lite i bakkant till att börja med, nu ligger den jäms med taket i kanterna men mitt på så går den över 0,5-1mm det får väl bli så det går väl inte göra något ått, men i framkan ligger den under med ett par mm man kanske ska ta upp den också jäms med taket, jag har inte provkört bilen än så jag vet inte hur det funkar. PS: En del säger att den ska ligga som en spoiler (så att säga ner med framkant och upp med bakkant.)
TomasL skrev:Som jag skrev ovan så är Volvos maxgräns den fär ligga över 1mm både i framkant och bakkant.
Den ska inte ligga under enl. Volvos papper utan 0- +1mm.
Nu har jag provat att justera lite till och när man lägger den bakre delen på luckan precis jäms med taket eller något under så försvinner vägbrusset, men om man lägger den det minsta över kommer brusset på en gång, kan det beror på att framkanten ligger lite under takkanten.

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]