Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tuktarn
Hej. Jag var tvungen att byta motor i min Volvo 740gl -90 och fick då tag på en som jag fick ta. Motorn va en 87a men eftersom jag bara skulle ha motorn och använda mina komponenter så tänkte jag inte mer på det och vad jag fick höra så skulle det bara vara att byta. Sagt och gjort, jag lyfte ur min gamla motor och skicka ner den andra. Jag skruvade ihop allt utan problem och de enda som var olikt var att nån kontakt hade en annan färg, men fick ihop den i alla fall. Sen skulle den startas och då märker jag att den inte har gnista och ser då att jag har en givare på min 90-motor som satt vid motor/växellåda och inte fanns på 87an, där den istället satt under fördelaren. Ska tydligen vara nån gnistgivare eller nått. En väldigt Volvokunnig sa att det gick ändå om man bara kopplade in sladden där istället, så ja provade, men den har fortfarande ingen gnista. Ström finns fram till tändspolen. Har man 90-givaren i hand och inkopplad och drar den mot metall så går pumpen igång men kopplar man in på 87-givaren, den på fördelaren så händer inget. Vad är det som inte stämmer? Vet att det är olika svänghjul så 90-givaren passar inte på denhär motorn om jag inte får för mig att riva ner den igen och byta svänghjul. :cry: Ska gå att köra med gamla motorn till nya elsystemet enligt honom, han har gjort det förut i alla fall. Är det nån styrenhet som inte kan med 87-givaren och därför inte ger signal? Kontakterna ser likadana ut på båda givarna. Är extremt tacksam för alla svar så tveka inte. Tack på förhand // Joel.
av rd350
Du flyttar kabelmatta och alla givare från din gammla motor så funkar allt. Hallgivare i fördelare och system med svänghjulsgivare är helt olika system. Rätt grejor på rätt plats så funkar det.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En mycket bra ide är även att skaffa sig en reparationshandbok typ Haynes eller Autoinfo för där står mycket intressant info om olika bränsle- och tändsystem.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Och som vanligt: byt motor, men låt allt annat stanna i bilen. Den nya motorn kan inte ha några elektriska problem eftersom det inte finns något elektriskt på den när du lyfter i den, ok? :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Eller jo, impulsgivaren bör ju sitta på när man lyfter i den... :roll:

Lite mer utförligt från en något nyktrare Sparkz:
Det är två helt olika tändsystem.
EZ116K på 90:n får 60 pulser per varv från givaren, fast det fattas en puls 90º f.ö.d för att styrenheten ska kunna räkna ut var motorn är på varvet.

EZ118K på 87:an har hallgivare i fördelaren, den ger två pulser per motorvarv precis som brytaren på gamla mekaniska system.

Det är nog lättare att plocka ner lådan och sätta dit givaren än att byta system. EZ116K byter lite information med bränslesystemet, varvtal, belastning, mm, så det är inte bara att byta. Jämför svänghjulen, behöver du byta så se till att det hamnar rätt. Som sagt fattas ett av de 60 hålen runt kanten på svänhjulet, och det måste vara på rätt ställe. (Mot startmotorn när märket på remskivan står på 0.)
Svänghjulet sitter med 8 skruv så det går att flytta i 45º steg och det finns ingen annan styrning eller märkning på det.
av Tuktarn
Har skrvat isär igår och tänkte sätta hop allt idag. Men för att hitta denna "nollning" måste man ju bort med plasten och hitta nollningen på kamdrevet va? Eller finns det nån annan nollning? Bör väll gå att kolla när kolven är i vändläge och sen bara sätta dit svänghjulet då, riktat mot startmotorn? Har jag tänkt rätt då? Satt bara dit svänghjulet lite lätt igår för att kolla om den hade gnista och det hade den nu, men vad händer om svänghjulet sitter fel? MIsständer den då eller? För den vill inte starta, bara puffa lite. Tacksam för svaren iaf :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Remskivan på vevaxeln mot nollmärket på kåpan bakom. (Googlar bild)
Bild

Om du sätter det fel hamnar tändningen minst 45º fel.
Med vevaxeln nollad, tänk dig givaren kl. 12. Då ska "hålet som fattas" sitta kl. 9 om du står bakom motorn. Ganska lätt att se skillnad på jämfört med halv 8 eller halv 11 som det blir om du flyttar det ett steg.
av Tuktarn
Tack så mycket för hjälpen, den startar och går felfritt nu vad jag vet. Bytte givare och svänghjul. Nollade motorn genom att kolla kolven och det funkade faktiskt över förväntan. Tack för svaren. :D
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]