Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Har sökt med ljus och lykta efter ett montera-själv kit som innehåller slangvärmare inkl kablage för denne och in till kupén. Även monteringsanvisningar är efterlysta. Har letat på diverse återförsäljare utan framgång. Skruvat.se har en "insticksvärmare" från Calix men denna är väl rätt så krånglig att montera?

I denna tråden så rekommenderas Calix Slangvärmare men jag hittar inte den...

Om någon vänlig själv vill berätta vart jag hittar rätt grejer så är jag tacksam.

tack på förhand, mvh Jonas
av TomasL
Vad har du för motor i bilen?
Calix har mycket riktigt en "slangvärmare" till många av Volvos modeller.
Den heter RE 480 på Calixspråk. Men måste veta vad du har för årsmodell och motor för att veta exakt om den passar.

Sen är inte en blockvärmare så svår att montera men en "slangvärmare" är mycket bättre ur uppvärmningssynpunkt.
Det skall finnas en blockvärmare som är skitlätt att montera du drar bara fast en bult i bakanten på motorn, kommer inte ihåg om det var defa eller carlix men jag köpte den iaf på Mekonomen kolla där.
Njae, läste i en annan tråd här på forumet att blockvärmarna inte var något vidare i uppvärmningssynpunkt och tänkte därför satsa på en slangvärmare. Men tack ändå för tipset.

Motorn är en 2.4 l 140 hk, 2005 (tror jag, kanske 06?)
av TomasL
Gå till denna sida:
http://www.calix.se/consumer/soka.asp
och välj Volvo V70II (det är fel i benämningen där. Det skulle ha stått V70n. Men eftersom dom kallar den nya för V70III så måste det i detta fall vara V70II=V70N)
och 140hk. Där står allt du behöver och även monteringsanvisning. Där har du "slangvärmare)
Motormärmare ("slangvärmare" RE 480 #1818000
Monteringssats M15 #1556003
Kabelset MKMS 2025 #1762462
Grenledningssats GL1.5 #1760015
av GT700owner
Jag hade en sk blockvärmare och det funkar inte när det är riktigt kallt. Så jag köpte en slangvärmare Calix R480 med moteringsats M34. Sen tog jag 2 slangtänger, klämde ihop slangarna in till oljekylaren, lossade ena slangen och monterade dit en medföljande slang och värmaren, anslöt bef elkabel och sen var det klart.

Bilen jag har är en V70 2,4D -07.

//jr
Har en block på min och den funkar alldeles utmärkt
av TomasL
oldtimersmc skrev:Har en block på min och den funkar alldeles utmärkt
Jag har också alltid kört med blockvärmare och tycker att det fungerar. Men ur värmesympunk så är det igentligen inte mycket att hänga i granen om man jämför med en "slangvärmare". Såg ett test en gång där dom mätte tempen i toppen, oljan och kylvattnet och jämförde mellan block- och slangvärmare och vilken skillnad det var. Men som sagt jag har själv alltid kört med blockvärmare på mina bilar och tycker att det fungerar helt OK.
Blockvärmare är ju dock bra mycket bättre än ingenting.
Nu kör jag även med en bensindriven värmare och det är ju givetvis oslagbart. 5,5kW med värmekapacitet. Motorn blir riktigt varm efter bara ca 10min.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]