Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Kör på fyran, fullgas, gör att snabbt stamp på kopplingen. Den ska hugga i direkt igen, utan att slira.
Oljud i urtampningslagret brukar ändra sig när man sätter foten på pedalen.

Bytet är ett stort jobb, rekommenderas inte att göra själv.
Motorn sitter kvar, men måste hängas upp eftersom det bara blir en motorkudde kvar när lådan är nere.
Användarvisningsbild
av ziaal243
tjena, farsan kör V70 2,0-98 o bytte kopplingen nyss efter 19000 mil. Det lät konstigt när man belastade kopplingen, spec när man skulle i väg och köra. Kostnade blev 12000 hos bilia och det var inklusive arbete och moms.
Användarvisningsbild
av Zilv
kopplingen slirar inte det har jag kollat , men när jag har koppling i botten och gasar så pulserar koppling! känns skumt , och jag tycker att jag har mycket lite dragläge på koppling. =?
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
Kände samma som du på min 240 om kopplingen var nere och det låg växel i och man trampade på gasen pulserade det i den!! Bytte och det blev bättre!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Sparkz skrev:Kör på fyran, fullgas, gör att snabbt stamp på kopplingen. Den ska hugga i direkt igen, utan att slira.
Kan du definiera slira? på min tycker jag att hela bilen hoppar till vilket visserligen känns fullt logiskt iom att man har full gas när den hugger in men å andra sidan så tycker jag det verkar som den slirar när jag accelererar men det behöver ju inte vara kopplingen.
/Anders
Användarvisningsbild
av Zilv
kopplingen slirar inte det har jag kollat , men när jag har koppling i botten och gasar så pulserar koppling! känns skumt , och jag tycker att jag har mycket lite dragläge på koppling. =?

jo men bilen slirar inte så att jag märker av det . men det e störade att den pulserar när han är i botten , och vilket gör mig lite orolig =( det e ju inte direkt billigt att byt koppling! :cry: och är intresserad av folks erfarenheter om det , eftersom jag har ingen aning om den är sliten eller inte!??
Användarvisningsbild
av Sparkz
Brain: Bara ett snabbt stamp, motorn behöver inte öka mycket i varv.
Det ska rycka till i bilen, och varvräknaren ska gå ner direkt. Om den slirar känns det som om du hade släppt kopplingen sakta.
Användarvisningsbild
av Brainy
Sparkz skrev:Brain: Bara ett snabbt stamp, motorn behöver inte öka mycket i varv.
Det ska rycka till i bilen, och varvräknaren ska gå ner direkt. Om den slirar känns det som om du hade släppt kopplingen sakta.
Tack då kan jag utesluta att det är kopplingen som spökar då. Måste vara något annat i drivningen.
/Anders
Användarvisningsbild
av Zilv
så ni tror att det kan ha med drivningen att gör !? hur fungerar urtrampningslagret ? kan det vara den ? mvh conny
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]