NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en V50 -05a som gått ca 9100mil som jag behöver era expert-rådhjälp med. Så jag förhoppningsvis kan försöka laga(?) det imorgon.

Ratten skakar olika mycket men ibland väldigt mycket vid inbromsningar. Det är allt ifrån hårda till mjuka inbromsningar.
För 2veckor sen så fyllde jag på ny bromsvätska eftersom det var lågt där. Och då vill jag ha för mig att det blev lite bättre under några dagar vid inbromsningen. Men idag är den tillbaka på rejäla skakningar.

Idag räckte det inte med detta utan "han" skulle börja tjuta något helt enormt i höger framhjul. Tar jag i däcket och "rycker" i det ordentligt
så uppstår detta tjutet i mindre skalor men är mycket högre när man är i rullning och även när man svänger.
För att försöka förklara så bra som möjligt så är tjutet riktigt riktigt skärande i öronen.
Så som jag har hört förr med hjullager så låter det långt ifrån som något sånt skulle vara kass.

Vad kan detta bero på? För mig som inte är speciellt kunnig så skulle jag tro att med skakningen så kan bromsbelägg ligga på eller skeva bromsskivor?
Eller vad tror ni?
Skulle vara mer än tacksam om någon vänlig själ vill ta sig 5 minuter skriva några rader där ni förklarar för mig.
Min förhoppning är att jag ska ta tag i mina problem och klara av att lösa det själv. Händig är jag men dock knappast kunnig med fordon.

Mvh
Skakningarna har tilltagit igen, skriver du. Betyder det också att bromsvätskenivån sjunkit igen?
Det är inte normalt att bromsvätska förbrukas.
Det blir till att undersöka höger fram noggrant. Ta bort oket, leta efter läckage och om det är glapp i lager.
Någonstans måste man ju börja felsökningen.
Jag har faktiskt inte tittat på bromsvätskenivån sedan jag fyllde på. Ska titta på det imorgon.

Men ni skall inte förväxla eller blanda ihop mina stycken.
Jag har två bekymmer.
Varav det ena är skakande ratt vid inbromsningar och det andra är ett otroligt tjutande ljus. För att vara ärlig så har skakningarna pågått i ca 2 månader :oops: men tjutet började ikväll helt plötsligt väldigt högt.

En annan sak som slog mig nu vilket jag glömde tala om är att ca 1-2 månader innan dessa skakningar så hade jag bilen på service. Där meddelade jag att jag ville dem skulle se över bromsarna för jag tycker jag behöver trycka ner bromspedalen onödigt hårt för att bromsa kraftigare.
Som information så tycker jag likadant på pedalen i min jobbebil så hade jag suttit som en fluga på rutan, på insidan.
Jag antar att det var ett tag sedan du besiktigade senast.
Skakningarna kan bero på dålig bromsverkan p.g.a. något läckage i samband med en aning skeva skivor.

Vid läckage brukar man lätt få luft i systemet och då borde bromsen kännas svampig, som Ravi skrev.
Har du läckage så lär du se det när du hissat upp bilen och kollar alla broms ok ! Broms väskan lär sätta spår den är ju frätande och du ser det ganska lätt! För har det försvunnit en del ur behållaren så måste set ju synas
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]