Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Räkna med att du får byta motor här är en länk till en passande http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=21172893 sen så skall den i (det finns fina beskrivningar på den proceduren pluss att du naturligtvis skall byta pump mm mm så räkna med 10-15 tusen avgör sedan om det är värt det.
du kan ju med lite tur klara dig på betydligt lägre kostnader men räkna högt så blir du inte besviken...
KenZoo skrev:Tack för svaren ...

8500:- ska han ha för den. då har jag inte ens prutat =) ,
meningen med det hela är att jag vill ha den och lära mig på också.

Jag brukar fixa det mesta själv, men något toppbyte har jag aldrig gett mig in på.

Liten input: Det ska gå att starta en bil med kass topp packning eller?
Är det i expansionskärlet man kollar om det blandas vatten med olja? eller är det i själva oljepåfyllningen man kollar det?

Vanligtvis så skall det gå att köra.
Var det kommer olja beror på vart det är läkage, det kan ju vara så att det inte kommer olja i vattnet utan vatten i oljan mm mm
Är det fråga om en 16-ventilare? Vilken årsmodell? I vilket skick är karossen? Har du kollat besiktningsprotokollen från de sista 5 åren? Ser bilen välskött ut? Vilket intryck ger säljaren? Vilken mekvana har du? Har du de verktyg som behövs till jobbet eller behöver dyra verktyg nyanskaffas?

Mitt allmänna råd är att avstå affären men jag är inte du och kan inte på plats se bilen.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Ravi skrev:Man behöver inte byta hela motorn oldtimersmc med lite kunnighet och vilja så blir det inte så dyrt!
Med den info som vi har så skall man i ärlighetens namn räkna högt. För dig och mig så skulle med all säkerhet notan bli lägre men det kan man inte veta på "volly" så det är bäst att säkra upp för större problem.
M A O Bjud 7K och räkna med 15K så kommer du inte att loosa
Malmstroem skrev:V70 2,5T har väl alltid 20 ventiler?
Alldeles riktigt, jag tänkte 4 v per cylinder, alltså en 5254 men det blev fel ändå. :oops:

Mvh GK
Om man är "glad amatör" så skall man nog läsa på lite innan man ger sig på ett sådant projekt + naturligtvis skaffa sig en verkstadshandbok men det utgår jag i från att alla har.
Ja har mekat mig genom det mesta från gräsklippare via egenhändigt gristrimmad HD motor många helrenoveringar och mer eller mindre trimmnings utsvävningar ex mycket potent P1800 en ettrig BMW sexa. Jag har vid flera tillfällen gått från "rena block".
Så jag vill påstå att det inte bara är att "byta topplockspackning" utan det är en något mer avanserad övning som man nog skall ha lite mer på fötterna innan man sliter upp huven...
Men å andra sidan så är grejerna ditskruvade och då går det naturligtvis att skruva bort dem, göra rent, limma och skruva dit skiten ånyo.
Det är mao inte som att rycka toppen av en 240 trycka dit en packning och sen momentdra.

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Nästa elbil från Volvo?

Spännande med dörrarna, finns inget […]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]