Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Inte på min bil. Jag testade precis. Det är helt identiskt om jag har dörren öppen eller ej när parkeringsbromsen automatsläpper. Det gör den dessutom mjukt och fint, åtminstone om man inte tokgasar när man ska iväg. Men det finns det ju ingen anledning till heller, vanligtvis.
Användarvisningsbild
av 164E
Hmm, jag testade flera gånger med öppen resp. stängd dörr och meddelandet kom upp med öppen dörr. Dock hade jag växelspaken i friläge, testade ej med ilagd växel, kanske skillnad där?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har automat. Såvitt jag vet kan jag inte släppa bromsen automatiskt i andra lägen än R eller D. Eller ja, S och 1, 2 eller 3 fungerar väl också, antar jag.
Men jag tror inte det går i N. Det gör det i alla fall inte i P!
av lassemal
Min handbroms har börjat trilskas :(
Den släpper inte alls ibland,varken framåt eller bakåt.
Brukar bara dutta till lite lätt på gasen efter att lagt i D / R och då brukar den släppa direkt.
Men sista tiden vägrar den ibland,någon som har liknande problem eller?
av oldtimersmc
Placeringen av knappen har säkert att göra med just övningskörnings funktionen.
Det skall het enkelt inte vara så lätt att lösa så att volvo inte får sälja några dubbelkommando enheter till bilskolorna.
Om du "knappbromsar" under rull så är det ABS pumpen som står för fiolerna på samma sätt som den sköter antisladd fast på alla hjul sammtidigt, den griper även in som "panikbromsassistans" om du tokbromsar i hastigheter över 50kmh så förstår du vad jag menar ( det bromsar utav H******E + att bromsljusen blinkar hysteriskt och varningsblinket drar på när du får stopp)
av Omek
oldtimersmc skrev:Placeringen av knappen har säkert att göra med just övningskörnings funktionen.
Det skall het enkelt inte vara så lätt att lösa så att volvo inte får sälja några dubbelkommando enheter till bilskolorna.
Om du "knappbromsar" under rull så är det ABS pumpen som står för fiolerna på samma sätt som den sköter antisladd fast på alla hjul sammtidigt, den griper även in som "panikbromsassistans" om du tokbromsar i hastigheter över 50kmh så förstår du vad jag menar ( det bromsar utav H******E + att bromsljusen blinkar hysteriskt och varningsblinket drar på när du får stopp)
Ja, förmodligen.

Det och enbart detta ligger förmodligen som grund för alla beslut.

Fö. ogillar jag denna fåniga funktion med extra blink och flash när man bromsar som vanligt.
Är det ens lagligt i Sverige? Tja, förmodligen genom något EU-hitta-på..
Användarvisningsbild
av apersson850
Men det varken blinkar eller har sig så länge du bromsar med normal sans. Det är bara när du står upp på bromspedalen, och då är du förmodligen ordentligt rädd. Då är det ju inte dumt om de som till äventyrs kommer bakom dig också uppmärksammas på att något håller på att hända.
av oldtimersmc
Ska det blinka då får man verkligen ligga i, och då så brukar det finnas anledning...
av mikebike
lassemal skrev:Min handbroms har börjat trilskas :(
För drygt sex veckor sedan möttes jag av meddelandet: Parkeringsbroms ur funktion när jag skulle köra till jobbet.
Det gick inte att lossa parkeringsbromsen och bilen gick alltså inte att rubba. Det blev till att ringa Volvo Assistans som skickade en bärgningsbil.

Det var allra första gången under 32 år med körkort som jag varit tvungen att ringa bärgare!
Visst är det bra med alla finesser, men när de slutar fungera är det inte lika roligt.
Resultatet av felsökningen var att parkeringsbromsens styrdon byttes ut. En kostnad på 5500:- som lyckligtvis gick på min begagnatgaranti.
Men nästa gång......
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.