Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XLR8MF
apersson850 skrev:Jag provade just en sån, från Teknikmagasinet, i kväll. Den fungerar för att läsa motortemperaturen via min Xperia Arc och gratisprogrammet Torque.
Finns en finare version också av programmet, en version som kostar några tior. Men även gratisversionen klarar exempelvis av att rita en graf över hur kylvattentemperaturen ökar när man kör iväg.

Programmakaren rekommenderar inte denna billiga ODBII-adapter. Det finns andra som är bättre, men betydligt dyrare. Jag chansade på en ELM327, och den fungerar perfekt. Lite knölig att få in i OBDII-uttaget bara.
Kul att du fick till det! Vad kan du läsa av förutom kylvattentemp?

Känner någon till någon app för Iphone?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har inte hunnit gå igenom alla värden som man kan ta fram än.
Finns en hel del olika, som bränsletryck, laddtryck, motorbelastning, insugstemperatur och diverse avgasrelaterade ting. Jag har inte hunnit prova vad som verkligen går att läsa ut ur just min bil heller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns en jättetråd om Torque + ELM327 här. Jag har kört med det i ett halvår nu.

Kostar ju bara en hundring totalt när man beställler direkt från Kina.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Skrev för ett tag sedan i en liknande tråd varför man från Volvos sida valt att ta bort tempmätaren.

I korta ordalag var det såhär det började och slutade:

I USA lämnar folk in bilarna för minsta lilla (med garantianspråk) och så fort tempmätaren var 1 mm från "Normal" så klagade folk, detta resulterade i att man konstruerade om tempmätaren så att den visade "Normal" under ett betydligt större spann i temerperatur! Ett såpass stort spann att man ändå inte riktigt kan läsa ut annat än om bilen är iskall, varm eller glödhet, därimellan finns liksom ingen gråskala kvar på instrumenten..

Så i praktiken är en "modern" tempmätare i en Volvo bara spel för gallerierna vilket nu medfört att man tagit bort den helt..
av Tarsiger
Att man i stället får indikation genom varningslampa eller -meddelande om temperaturen blir för hög är väl i och för sig acceptabelt. Men eftersom termostaterna tycks konstruerade för att "ta slut" i säker riktning, dvs genom att öppna upp för kylvattenflödet, så uppkommer väl övertemperatur bara efter kylvätskeläckage eller kanske efter extrem motorbelastning. Den "normala" temperaturavvikelsen efter normal uppvärmningstid beror ju på termostatfel. Den finns väl ingen varning för? I och för sig skulle man mycket väl kunna ha en indikatorlampa för det också, som slocknar över viss temperatur. Som det nu är varseblivs termostatfel kanske bara genom sämre kupéuppvärmning?
Användarvisningsbild
av MartinS
Vojje skrev:
MartinS skrev:Jag har ställt om DIM:en så den inte bryr sig om dörrarna öppnas och då visar "Ingen bältad bak". Riktigt nöjd att blivit av med det meddelandet.
Jag har fortfarande kvar så den visar när någon ÄR bältad, så man ser om dottern skulle få för sig att skippa detta.

Din volvohandlare kan ställa om detta med hjälp av Vida.

/Martin
Gratis?
Det är inte så ofta bilhandlare gör saker gratis men du får väl fråga i samband med en service då de ändå har datorn inkopplad om de har lust att göra det. Det är en parameter under DIM som ändras.

Jag har också stängt av så att inte bakrutetorkaren går per automatik när man backar, om framtorkaren är aktiverad.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Skrev för ett tag sedan i en liknande tråd varför man från Volvos sida valt att ta bort tempmätaren.

I korta ordalag var det såhär det började och slutade:

I USA lämnar folk in bilarna för minsta lilla (med garantianspråk) och så fort tempmätaren var 1 mm från "Normal" så klagade folk, detta resulterade i att man konstruerade om tempmätaren så att den visade "Normal" under ett betydligt större spann i temerperatur! Ett såpass stort spann att man ändå inte riktigt kan läsa ut annat än om bilen är iskall, varm eller glödhet, därimellan finns liksom ingen gråskala kvar på instrumenten..

Så i praktiken är en "modern" tempmätare i en Volvo bara spel för gallerierna vilket nu medfört att man tagit bort den helt..
Precis som med medelförbrukningen i färddatorn som alltid visar glädjesiffror för att göra föraren glad och nöjd. :D

För nybilsköparen är temperaturn inte viktig antar jag. Men tempmätaren har hjälpt mig många ggr på gamla bilar, när termostaten börjat ge upp, när kylaren behövt bytas pga korrosion, när man behövt spola rent systemet, när elfläkten börjat kärva osv.

Då har man sett det tidigt på mätaren och kunnat fixa det innan man dragit på semester till Italien, istället för en lampa som tänds och säger att nu är det kört och det är bärgare som gäller.

Annars är ju moderna motorer kyl-tåliga, Minns beredskapsbilen i det millitära som alltid kallstartades utanför kasernen och brassades iväg med fullgas och varvet hoppandes på varvbrytet vid 6500 rpm och fullt hjulspinn medans det fortfarande var -40 gader inne i motorn 10 sek efter start. Den höll och gick aldrig sönder.......
av Hakan975
VolvoB20 skrev:Finns en jättetråd om Torque + ELM327 här.
Var finns den ?
Här på jagrullar eller något annat forum. Man får ju filjoners med träffar på google :)
av vanman
Åk till Biltema o köp en temp mätare med hållare, samt en givare till nån gammal volvo, alltså 12volt. Koppla givaren elektiskt mot mätaren, lite ström här o lite jord där (inte så svårt). Tejpa sedan fast givaren på övre kylarslangen.Ta sen lite tjock skumplast o linda runt alltihop o fäst med snygg tejp.Mätaren kan man sätta till vänster på instrumentbrädan. Kablar osv får man fixa snyggt efter bästa förmåga. Har gjort så här o funkar perfekt. Lycka till!
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]