Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena alla volvoägare å folk

Jo dom som säger att volvo 200 är osäkra och inte krocksäkra har faktist helt fel, det är nu bevisat praktist :D
I tisdags låg jag i 90/100 km/h och kom förlångt ut och kunde inte styra å åkte rakt ut å flög över ett vattendrag i slyet med massa småträd och skit :/ åkte c:a 15 meter in bland småträden tills bilen stannade mot en liten gran :/ jag fick ont i ryggen och nacke, fick åka till sjukhus å röntgas, var inget allvarligt så ja fick åka hem på natten :P Nästa dag ringde ja bilverkstaden som bärjat min bil å då av min förvåning säger han att han körde upp bilen på bärgningsbilen å den startade som vanligt, ända som gått sönder på den var en länkarm, ena blinkern, kofångarna åkt väck samt lite bucklig plåt.. så ikväll får ja tillbaka den :D så rent praktist är volvo 200 en väldigt krocksäker bil, Han på bilverkstan sa att jag hade änglavakt och att ja kunde tacka min envishet att inte köra nyare bil, hade ja haft en v70 hade ja inte varit i livet idag :shock: .... så man börja ju undra lite varför dom sluta tllverka 200serien :?: men ja kan ju också ha fel men ja tycker dom ska ta fram dokument å ritningar på 200 å börja tillverka dom igen, kanske med airbag å lite finess men vafan det var ju tack vare 240 att det gick så bra :)

//Tobbe
Jo då, när dom här bilarna var nya och dagsaktuella utsågs dom ju till dom säkraste i världen (på den tiden). Nu har utvecklingen gått framåt med fler säkerhetskomponenter och konstruktioner, så det som var säkert då, kanske inte räknas i dag?
Men din bil och din hälsa får visa att Volvo 240 trots allt hänger med.
(Synd bara att det skall vara så kostsamt att testa och bevisa. :???: )
Tur att du klarade dig bra. :D
Oavsett bil kan det gå illa när man krockar. Men 240 är faktiskt inte den sämsta att krocka med trots gammal konstruktion. Men absolut inte den säkraste heller.

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester ... 2215367.ab
"Säkerhet: Hygglig med tanke på den gammalmodiga konstruktionen. Folksam klassar 240 som 20 procent säkrare än medelbilen."

http://www.ntf.se/konsument/bilar/default25014.asp
"stora bilar Volvo 240 74- = Folksambetyg: 4"
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]