Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

TomasL skrev:Är det kylfläkten du menar går igång eller har du varit ute och kollat att magnetkopplingen på kompressorn har "dragit"?
För ACn ska absolut inte gå igång nu. Finns ingen anledning när den kan ta kall luft utifrån.
Har ungefär samma temp som du och min går då inte igång.
Japp, magnetkopplingen slår till så att kompressorn snurrar. Man hör tydligt klicken, och efter en stund på tomgång så startar även fläkten på halvfart. Kanske är nån feature på de lite äldre vagnarna att köra kompressorn även vid lägre temperaturer?
Till TS, så som du beskrivit det så hade jag chansat på termostaten. Hade ungefär som du och där var det termostaten.

Har svårt att tro att fläkten skulle kunna kyla så mycket. På min (förra vintern) gick den i undantagsfall upp till normal temp. Om du har samma fel så borde symptomen förvärras när det är kallare.

Angående "AC" och avfuktning, avfuktningen är väl igång även vid minusgrader, förra vintern stängde jag av AC nån gång för att testa, då blev det imma direkt, fläkten var igång.
De flesta rekommenderar att den skall köras även vintertid, lite dumt att rekommendera annat om man inte jobbat med AC under många år.
Vojje skrev:Ditt problem är att du försöker jämföra två bilmodeller med olika motorer med varandra.
Då har vi alltså kommit fram till att det inte är ngt fel på kylfläktens funktion. Vad bra. Varför tro att det är fel på allting, bara för att man inte
förstår dess funktion.
Antagligen samma sak med temp.mätaren. Kan knappast tänka mig att en servicetekniker på Volvo skulle nedlåta sig till den sortens felsökning
d.v.s. att sitta i förarsätet och glo på en mätare i instrumentpanelen. Det måste finnas ett bättre sätt om man vill veta kylvattnets
verkliga temp. Endast därefter kan man på allvar diskutera att byta t.ex. termostat :P .
Hej. På min XV70- 05, 2,5T har jag samma problem med att elfäkten går igång väldigt ofta från start och fortsätter en stund efter avstängning.
Motorn kommer upp i rätt arbetstemperatur så där fungerar termostaten.
Jag lämnade in bilen på volvo för en diagnos test där fläkten varvade upp och ner i olika program.
Svaret från volvo var att det inte fanns några fel på bilen.

//Jimjam
Hej Jockep83
Har samma problem med att få upp tempen.
Bytte termostat(kostar ca.2.000)för ett par år sedan utan resultat
fick till svar att det är en aluminium motor som tar längre tid på sig
o att använda bränslevärmare om sådan finns.
Svar=lönar sig att byta termostaten.
Ha det
Väsby_lasse
väsby_lasse skrev:Hej Jockep83
Har samma problem med att få upp tempen.
Bytte termostat(kostar ca.2.000)för ett par år sedan utan resultat
fick till svar att det är en aluminium motor som tar längre tid på sig
o att använda bränslevärmare om sådan finns.
Svar=lönar sig att byta termostaten.
Ha det
Väsby_lasse
Förr satte man för luftblåset i grillen med "plattor" om man önskade att motorn skulle bli varm snabbare.
Säkert billigare och effektivare än att byta termostat helt i onödan.
Alumotorerna blir mycket fortare varma än de äldre gjutjärnsmotorena! Motortempen är enkel att kolla med diagnosinstrument men bilens egna tempmätare brukar duga gott. går den inte upp till häften eller strax däröver brukar det till 99% vara termostaten. Beträffande kylfläkten kan den bete sig konstigt om ac.ns Pressostat spökar (sitter på torkfiltret) Ac- kompressorn går oavsett utetemp men funktionen försvinner när tempen kryper ner under ca 5 grader.
En bil som slår felkoder bara för att den inte går upp i värme??????????? Låter som en korkad funktion då termostaten är en mekanisk detalj. Eftersom bilen inte har ett logiskt tänkande så skulle den slå felkoder varje gång man startar den eftersom den då inte är uppe i värme. Ja... Vill ni ha den funktionen så ska ni rusa till Volvo o kräva det. En felkod ska slås när någon komponent är trasig. I detta fall så känner inte bilen av ett fel aftersom det antagligen är fel temp på termostaten och att bilen bara gör det den ska. Testa o byta termostat. Den är varken dyr eller svår att byta. Kan däremot INTE rekomendera pirat på den. Bättre du frågar reservdelskillen så du får rätt öppningstemp. Den personalen har inte Biltema.
En fråga i ämnet, vid vilken temp öppnar termostaten och finns det olika grader att välja på. Vet att förr på gamla bilar hade man sommar och vinter termostat som man bytte. Kommer mycket väl ihåg svinkalla vintrar där en bit kartong i grillen gjorde underverk mot köldskador i häcken. På en gammal SAAB 96:a jag hade vred man luftburken närmare torpedväggen så att den hamnade bakom en plåt så att det skulle komma in lite varmare luft snabbare. Det var tekniskt på den tiden. :)
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]