Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Tjenare! jag vill koppla in iphonekablarna direkt till elsystemet. Har 2 st kablar en+ och en - framdragna. Men bilen är ju 12v och iphonen ska ha 5v enligt laddaren och all usb utrustning går ju på 5v. Hur omvandlar jag det? Går det att ta något från ciggproppen?

Därför jag vill göra dethär är för att jag ska ha telefonen i fönstret och vill inte ha en kabel i cigguttaget. Utan den kommer vara kopplar under ratten och kabeln kommer inte synnas mer än 5cm framme i rutan där den går till telefonen. Alltså dold i stort sett hela tiden :)

Så hur går jag tillväga?? Funderar även på att göra likadant till en GPS och den lär ju också vara 5v eftersom det är USB det också!
Finns ju flera elexperter här på forumet så det kanske trillar in något bättre förslag, men här är ett iaf, har själv funderat på något liknande:
Köp en cigghona och koppla in den på dina plus o minus dolt någonstans, det finns smidiga väldigt små usb-adapters (eller vad det heter) att köpa, själv har jag en Belkin (tror jag) som i princip döljs helt inne i cigg-kontakten. Detta kopplar du alltså bakom någon panel, tror att du ändå måste ha någon form av transformator som tar plats om du löser det på annat sätt, så i brist på annat...
Okej jag tänkte om man kunde sätta ett motstånd på kabeln så det bara blir 5v som går ur kabeln.. Ska bara vara till en kabel så någon usb hubb ska det inte vara. Har redan klippt iphonekabel och dragit fram kablar från en oandvänd kontakt i bilens elsystem. Ska bara sätta på kabelskor på iphone kabeln och få till nå motstånd.. Hjälp?
Om jag förstår TS rätt önskas 5V spänning från bilens 12V. Observera att med ett motsånd blir spänningssänkningen beroende på belastningsströmmen som är olika beroende på telefonbatteriets status, vid standby eller om samtal pågår. Även bilens systemspänning varierar. Spänningen kommer då att variera kraftigt till telefonen med STOR RISK för att den går sönder av överspänning. Använd istället en liten switchad omvandlare.
Förslag från t.ex. Kjell&Company: nr 91623 "USB miniladdare" för bil 12 V till USB 5V/1200mA. Borde vara lätt att gömma undan.
Mkjn skrev:Okej jag tänkte om man kunde sätta ett motstånd på kabeln så det bara blir 5v som går ur kabeln.?
Nej, det krävs en regulator i så fall, men enklast är att köpa en billig laddare och gömma undan.
Jag använder Garmins egen till min GPS eftersom den hade en vinklad USB-kontakt.

@Abb3s , Ni får läsa ut felkoder till […]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]