Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PNI
Databoxen kan visst gå sönder. På pappas b230f lh2,4 fick den bytas 1999 en renoverad kostade då 4500kr på volvo.
Bilen startade och gick bra kall, när motorn blev varm blev gången ryckigare och ryckigare för att någon halv kilometer senare
helt stanna. Startade först några timmar senare när allt kallnat.

Kolla även upp kablagen mella enheterna. Jag vet att det är bland det tråkigaste som finns i felsökning.
Har varigt med om att någon har borrat i en kabel så den blivigt skadad, fukt och vibrationer gör att felet kommer och går.
Sedan så har vi mössen...
Detta märkte jag när jag provade med ett annat kablage, det var först när jag rev ut det defekta som jag upptäckte felet.
Även kablage som isoleringen blivigt hård och vittrat sönder när man rört sladden. Överledning liksom jordfel kan ge de mest ologiska fel.
Sedan måste jag berömma ditt tålamod - bytt så mycket och inte gett upp.
Lycka till.
Skriv gjärna vad som var felet när du vet.
Haha börjar ju ha lagt ut några tusenlappar på bilfan, men tjurig är vi, Tack till er som orkar ge tips då får man ork att fortsätta.. Klart ni ska få reda på felet när vi hittar det !
Ska försöka få ta i en LMM och en box att prova innan vi river i kablarna, har kollat utvändigt på härvorna och det ser ju inte kul ut att börja med dom..
Den här funkar ju finfint nu utan LMM kördes 25 mil igår kväll utan att ens rycka =) bara man får den från 0-60 så går den kanon...

Mvh Nillan
Jodå, de boxarna kan visst krångla! När dessa bilarna var nya (88b och nyare) var det en hel del problem med dem. Du säger bilen går märkbart bättre utan inkopplad lmm? då brukar det vara den som är boven.
Bara ett förtydligande! Det brukar alltså vara luftmassemätaren som är kass när bilen går bättre utan! Bara så du inte missförstod...Däremot kan en dålig styrenhet ställa till med diverse konstigheter!
Förstod precis vad du menade men kör på det säkra och kollar båda..
Finns dock inte så många beg luftmassemätare här runt omkring, så jagar nån som har en likadan i sin bil, boxen letar jag bara utifall att de inte är LMM..

Tack för att ni tar er tid = )
Nillan
Kolla så att inget kontaktstift till luftmassemätaren krupit upp i plastkontakten som sitter på sladden. Ta loss gummitutan och försök försiktigt att dra ut kablarna en efter en...

Jag har förresten en LMM från en 245 90:a liggande.
Det finns olika versioner av bransleboxen till lhj 2.4. Den sista versionen hade Boschnummer med 951 som de tre sista siffrorna. Kolla pa Tradera for de dyker upp dar emellanat.

Mvh GK

P.S. Urs:kta fr[nvaron av Svenska tecken men jag st[r vid en dator p[ en flygplats i thailand och skriver detta.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]