Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D5an
Hej, när jag kör på låga varv ca900-1100 och motorn är kall skrammlar/vibrerar det tydligt från motorrummet. Stänger ja då av Ac tystnar detta. är det nån mer som känner igen sig och har nån ide på hur man fixar till det?
Verkstan går bet på att lösa detta.
Bilen en S60 D5 2011.
av marcbe
Vad är det för en verkstad?
Om ljudet kommer och går med kopplingens från och tillslag så borde det inte vara så svårt att felsöka kompressor/koppling/hjälpapparatur osv.
av D5an
Jo de e Göteborgs största märkesverkstad. Man har bytt kompressor och oljudet är kvar. Nu säger man det är så på alla nya S60 och inget att göra åt. Därför ställer jag frågan här. Så är det som dom säger att alla låter så, då får man ju leva med det. Märkligt nog har ljudet ökat från det att jag köpte bilen.
D5an
av volvoc70cab
Var på Volvo och fick bytat drivrem och drivhjul enligt meddelande från Volvo. Då sa teknikern att jag skulle vara uppmärksam på AC:n om det skulle uppstå oljud innan garantin gick ut. De hade tydligen haft problem med dessa.
av D5an
Lite märkligt om Volvohandlarn säger att alla D5or har detta oljud/skrammel men ingen här i forumet har märkt något på sina bilar, då blir jag lite undrande.
Kollade över alla kåpor och rör samt infästningar som man hittar i motorrummet och flera ställen fanns det rejäla skrammel på. Kamremskåpan(den övre delen till vänster om man ser framifrån) var det ett glapp på cirka 4mm. Det visade sig att dom två övre plastfästena inte greppade i som dom skulle. Det åtgärdades med en bit uppklippt bränsleslang så det blev tyst. Det var diverse hårda plastslangar som glappade/skrammlade rejält och detta åtgärdades på samma sätt. Samt locket över bromsvätskebehållaren låg lös Resultatet blev en tystare motor men tyvärr samma eländesskarmmel vid just 1100 varv med Ac inkopplad.
Nu vet ja inte hur man kan gå vidare för att få en lösning på detta, eller har Volvo rätt att alla låter såhär?
D5an.
av 2444ever
Det låter som ren bullshit från din volvohandlare. Om det vore så så skulle dom knappast ha bytt kompressorn i förstaläget eftersom "dom ska låta så". Utan att vara insatt i din modell och garanti så gissar jag på att dom chansade på kompressorn och när det inte hjälpte så kör dom med den gamla vanliga lögnen "det skall vara så".
av s60Flamencoröd
Jag har inte märkt någon skrammel från ac på min s60 my12. Men när jag bytt till vinterdäcken blev men lite spak, Hjulbultarna satt knappt fast :o
av xxargs
D5an skrev:Hej, när jag kör på låga varv ca900-1100 och motorn är kall skrammlar/vibrerar det tydligt från motorrummet. Stänger ja då av Ac tystnar detta. är det nån mer som känner igen sig och har nån ide på hur man fixar till det?
Verkstan går bet på att lösa detta.
Bilen en S60 D5 2011.
kolla hur remmen ser ut vid aktuella varvtal - fladdrar den väldigt mycket mellan remskivorna (vilket det bara gör vid vissa specifika varvtal då remsystemet går i mekaniska resonans inklusive en tunggående AC-kompressor som drar ojämt med moment över varvet, generator som har stor massa och försöker behålla varvet stadigt ala svänghjul och resten går med ojämn radiell hastighet över varvet inklusive motorn - speciellt vid lägre varvtal) så är det remspännarens dämpare som inte gör jobbet och remspännaren eller något annat kan börja slå i ändläge och det skramlar.

Det fungerar på samma sätt som fjädring och stötdämpare på en bil och guppig väg - utan stötdämpare så blir gungningarna hela tiden större av guppen...

Men detta brukar folk inte tror på och vill inte förstå att även en aning extra mer viskös friktion i remspännardämparen som när den är ny kan lugna ned systemet avsevärt.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.