Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja den lyser helt enkelt vid högersväng! Inte små svängar utan när man tex svänger i en korsning. Bromsvätskan är mellan min och max...

Har också märkt samma tendens som i denna tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=26488

Saxat:
"När jag kör som vanligt och inte bromsat på en liten stund tar bromsen jättebra.
Men om jag bromsar flera gånger (typ 3-4) så tar bromsen mindre för varje gång jag trycker, och det känns
som att det bildas ett tryck i bromspedalen som blir alldeles stum i upphöjt läge."

Bilen är en v40 T4 -98.

Tack på förhand!
Sådär, märkte att bromsvätskenivån bara var lite över MINsträcket, och att den vita "firgolit?givaren?" var delvis ovanför vätskan, så nu är det fyllt till nästan max, får se hur det går!

Nu har lampan försvunnit helt! Små saker gör skillnad.

Tack för tips och råd Tomas!
Ja, jag vet inte det är något problem eller om det ska vara så. Det är mest när jag kör tokhårt, gasar fort, bromsar fort, svänger fort, bromsar fort igen etc. Kanske helt enkelt blir så, eller att jag i stundens hetta upplever det som att bromsen tar sämre...

Men ja, får se vad som händer :)
Detta fenomen kan bero på gammal bromsvätska, bromsvätska drar till sig vatten och efter några år så kan bromsvätskan vid hårda inbromsningar bli så varm att vattnet bildar små ångbubblor vilket försämrar bromsverkan.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Detta fenomen kan bero på gammal bromsvätska, bromsvätska drar till sig vatten och efter några år så kan bromsvätskan vid hårda inbromsningar bli så varm att vattnet bildar små ångbubblor vilket försämrar bromsverkan.

Mvh GK
En tråkig och farlig konsekvens av att Volvo underlåter sig att ha byte av bromsvätska som en servicepunkt i schemat.
Max 10kmil sedan är det dax att byta.
Är det faktiskt så viktigt det där med att byta bromsvätska???

Ja många skriver om hur viktigt det är och iofs kan jag fatta det, är väl ungefär lika viktigt som att byta olja i motor och växellåda med jämna mellanrum, men vad händer om man inte byter utan bara kör.

Det tror jag många vill veta???

En av mina teorier är att om man inte byter regelbundet och man sen behöver att använda bromsarna mer än vanligt, ja typ nerför Trollstigen eller bankörning, ja då kommer bromsarna att mattas av och bli svampigare ju varmare dom blir eftersom vattnet kommer att dunsta eller ånga sej vid 100 grader, men vad består då resten av bromsvätskan av och som inte kokar bort så snabbt eller ångar sej vid ynka 100 grader?

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]